Op TV

Grappig hoe dingen toch soms kunnen lopen…

Gisteren moest ik in Space Expo een lezing geven over de betekenis van het korstmossen-experiment van de ESA (zie de Dutch News Page van mijn website voor meer details). Dat was tijdens een symposium waarop de wetenschappelijke resultaten van het experiment officieel bekend zouden worden gemaakt. Er was een televisieploeg van het RTL4-nieuws aanwezig om de presentatie van het experiment te filmen. Uiteraard werd de Spaanse wetenschapper die het experiment had uitgedacht geïnterviewd. Echter toen ze hoorden dat ik als theoloog en godsdienstfilosoof werd ingehuurd om de mogelijke repercussies van dit experiment voor ons mensbeeld te bespreken, werd ik meegesleurd door de ploeg, de tentoonstellingsruimte van Space Expo in voor een interview…

Terwijl in een andere zaal de lezingen begonnen (ik was als laatste aan de beurt, dus ik kon wel een paar minuten missen), heb ik een ongeveer half uur durend interview gedaan. Ik moest door de tentoonstellingsruimte lopen terwijl ik werd gefilmd. Ik moest om een hoekje komen wandelen, foto’s op een muur bekijken, terwijl de camera al mijn bewegingen nauwkeurig vastlegde. En uiteraard waren daar de vragen van een doorgewinterde journalist die precies wist hoe je smakelijke quotes uit iemand trekt.

Uiteraard al mijn collega’s een mailtje gestuurd die middag. Ik zou immers die avond op TV komen. In het RTL4-nieuws van 19.30 uur om precies te zijn. Om 18.00 uur werd er al aandacht aan het item gegeven. En ja hoor, toen ik de commentator hoorde zeggen dat dit experiment grote problemen voor streng gelovigen op zou roepen, zag ik mijzelf staan bij de opstelling die de maanlanding van 1969 moet verbeelden.

Eén zin heb ik slechts gezegd. Eén zinnetje! En als je goed luistert, zeg ik absoluut niets. In ieder geval niets nieuws. Nog geen 10 seconden, vermoed ik. Nou ja, dan verveelt het ook geen minuut, in ieder geval.

Grappig, hoe de dingen soms kunnen lopen…

(P.S. het filmpje is (voorlopig?) terug te vinden in het archief van RTL-Nieuws als je zoekt naar woensdag 14 december 2005, met als item “Groot nieuws uit de ruimte”.)

