Recensie Dennett in NRC Handelsblad

Tot mijn aangename verrassing staat er vandaag in de boekenbijlage van NRC Handelsblad een paginagrote recensie van het boek van Daniel Dennett door Arnold Heumakers. Heb de recensie nog niet gelezen, maar ben wel zeer benieuwd.

Ik heb net deze week het boek van Dennett uitgelezen en ik ben er niet zo over te spreken. Niet dat hij heilige huisjes omver haalt of zo, maar simpelweg omdat het een wrokkig boek is, rancuneus, waarin Dennett probeert zijn grote held Dawkins na te schrijven. Dat is Dennett niet gelukt. Het is een warrig boek dat geloof heel stereotiep voorstelt (Dennett meent werkelijk dat het geloof in God voor gelovigen een soort van quasi-wetenschappelijke hypothese inhoudt), en wat niet meer biedt dan een samenvatting van onderzoek dat anderen gedaan hebben.

Ik ben dus benieuwd wat Heumakers te bieden heeft… Misschien geeft de recensie weer een reden om een reactie naar NRC te sturen…

  1. #1 door Wim Kleisen op 10 maart 2006 - 17:21

    Hoe vond je de recensie van Heumakers, Taede? Ik heb hem inmiddels gelezen.

