Sollicitatieperikelen

Vanmorgen ben ik naar het CWI in Lisse geweest om informatie te halen over hoe ik me bij het CWI moet inschrijven. Aangezien mijn postdoc-functie aan de Universiteit Leiden per 1 juli eindigt, moet ik me toch maar inschrijven. Weliswaar heb ik nog een VENI-aanvraag lopen, maar na een telefoontje gisteren is me de moed in de schoenen gezonken. Het schijnt dat in de ronde 2005 (waarbij ik het gesprek niet haalde) zo’n 20 mensen zijn uitgenodigd voor een gesprek, waarvan 13 de aanvraag gehonoreerd kregen. Deze ronde (2006, waar ik ook nog in meedoe) kunnen ze maar 11 aanvragen honoreren en hebben ze ruim 20 mensen voor een gesprek uitgenodigd… Met andere woorden: het is nog altijd een kans van 50% dat de aanvraag gehonoreerd wordt. Gezien de vooroordelen bij NWO ten aanzien van theologie, ga ik nu uit van het worst case scenario – met andere woorden: ik moet een uitkering aanvragen, want ik ga er niet van uit dat mijn voorstel het haalt. Mocht het wel gehonoreerd worden, dan gaat deze jongen zeker een flink feestje bouwen…

Het is bijzonder frustrerend – dat heb ik al vaker gezegd, maar toch. Gisteren werd ik benaderd door het Tijdschrift voor Theologie (de ‘katholieke tegenhanger’ van het Nederlands Theologisch Tijdschrift, hoewel dat predikaat wellicht niet voor een ieder adequaat is) om een artikel voor dat Tijdschrift te schrijven. Dat neem ik met alle plezier op me. Weer een publicatie. Bovendien komt eind juni mijn boek uit, ben ik (weer) voor de ISSR-conferentie uitgenodigd, moet ik de komende maanden nog een lezing geven in Leuven en een presentatie op de AAR in Washington D.C. (hoe ik die reis moet financieren mag Joost weten) en is mijn boek Chaos, Complexity, and God genomineerd voor de John Templeton Award for Theological Promise. Bovendien zullen er ook nog wel wat lezingen over mijn Nederlandse boek volgen… Het gaat dus wetenschappelijk gezien prima – alleen een baan zit er niet in…

Dus vanochtend naar het CWI in Lisse, om daar te vernemen dat ik me ook via Internet kan inschrijven. Dat heb ik vanochtend dus ook maar gedaan. Het is opnieuw een hele toestand, maar omdat het via Internet gebeurt en alles tussentijds wordt opgeslagen, kun je er rustig de tijd voor nemen. Mijn frustratie is echter groot. Het Rijk kent theologie helemaal niet. Ja, Thomistische wijsbegeerte en Wijsgerige ethiek – dat zijn de enige twee functies die ook maar in de buurt komen van theologie. Wetenschappelijk onderzoeker in godgeleerdheid of iets dergelijks is volstrekt onbekend. Ook gewoon ‘wetenschappelijk onderzoeker’ of ‘postdoc’ kent het Rijk niet. Met andere woorden: ik heb nu functies ingevuld (dat moest, anders kon je het formulier niet verder invullen) die ik helemaal niet heb bekleed. Omdat de functies die ik wel heb gehad voor het Rijk niet bestaan! Nou ja, we zullen wel zien hoe dat afloopt.

Ik hoop toch zo dat er snel een nieuwe baan komt… Want hoe gek het ook klinkt, ik wil zo graag werken: college geven, artikelen en boeken schrijven… Zal ik mijn visie (zie mijn CV op mijn website) ooit nog kunnen verwezenlijken? Die vraag wordt nu werkelijk pertinent.

De zon schijnt weliswaar, maar voor mij betrekt de lucht toch enigszins…

