The Atlas of Creation

NIEUWE GEGEVENS OVER HARUN YAHYA, KIJK HIER


Iedereen denkt dat Intelligent Design en creationisme specifiek christelijke verschijnselen zijn. En dat zijn ze ook. Maar dat is niet langer het geval. Ook de Islam kent sinds kort een eigen vorm van creationisme, en wel in de persoon van ene Harun Yahya.

Van Yahya was al geruime tijd bekend dat hij bezig is met een offensief tegen het Darwinisme geïnspireerd door de Islam. Echter, enige dagen geleden is dat offensief nog eens verhevigd door het verschijnen van het eerste deel van een zevendelig werk, getiteld The Atlas of Creation. Ik had er nog niet van gehoord, maar zag dat het werd vermeld op Salpeter, de weblog van de Vereniging van Wetenschapsjournalisten.

Op deze weblog schrijft de wetenschapsjournalist Marco van Kerkhoven over het eerste deel wat hij kreeg toegestuurd. Ik heb meteen gereageerd om te vragen waarom specifiek hij het boek kreeg toegestuurd, en het antwoord daarop kun je zelf op de weblog lezen. Van Kerkhoven schrijft dat het boek “onvoorstelbaar lijvig en glossy” is en probeert de “leugens van Darwin” te bestrijden. Bovendien was hij onder de indruk van het uiterlijk van het boek. (Grappig, dergelijke oordelen hoorde ik ook over het Duitse creationisme-boek van Junker en Scherer. Blijkbaar weten creationisten hoe je ook leerboeken aantrekkelijk kunt maken; iets waar de meeste schrijvers en uitgevers nog een puntje aan kunnen zuigen.)

Wie is Harun Yahya? Het is een pseudoniem voor Adnan Oktar, een leraar. Ik vond op Internet een mooie website die iets van de achtergrond beschrijft: http://martijn.religionresearch.org/?p=1794. Yahya/Oktar komt uit Turkije, een land wat door creationistische organisaties in Amerika regelmatig financieel is ondersteund om anti-evolutioniatische initiatieven van de grond te krijgen.

In Turkije is creationisme uitermate populair. In het Science-onderzoek van vorig jaar, stond Turkije maar nipt boven Amerika als het gaat om de acceptatie van de evolutietheorie. Voor meer info over dit onderzoek, zie HIER.

Toen ik de website van Harun Yahya eens bekeek, was ik werkelijk met stomheid geslagen. Wat een fantastische site! Niet wat betreft de inhoud (God bewaar me!), maar wel vanwege het uiterlijk en de werkelijk verbluffende graphics. Waar haalt Harun Yahya het geld vandaan voor zo’n professionele site? Welke creationistische organisaties steunen deze site?

Kijk voordat je mij voor gek gaat verklaren zelf maar eens: http://www.harunyahya.com/. En wat nog veel mooier is: het eerste deel van The Atlas of Creation is gratis te downloaden. Let wel op: het bestand is bijna 42 MB! Veel plaatjes waarschijnlijk. Het komt momenteel binnen en ik heb dus nog geen tijd gehad om het te bekijken. 

Opnieuw een teken dat creationisme wereldwijd aan een opmars bezig is… Terrifying…

Meer over Harun Yahyah op de site van Wikipedia.

EDIT: ik heb zojuist de ZIP-file bekeken en inderdaad, het boek ziet er FANTASTISCH uit. Zegt natuurlijk niets over de inhoud, maar toch… Zoiets noemt men nu PR…

  1. #1 door Martin op 19 december 2006 - 19:24

    Ik weet niet of christelijke creationisten nu zo blij moeten zijn met dit soort bed-fellows ….
    Net het CDA, dat vindt dat islamitische scholen “moeten kunnen”.

  2. #2 door Jan Riemersma op 20 december 2006 - 12:17

    Nou die Harun is wel produktief: heeft zeker heel erg veel subsidie gehad. Wat ik wel aardig vind: omdat er vrij veel ongeletterde mensen zijn in islam-landen, is men het daar gewoon om veel met plaatjes te werken. Je komt in het boek van deze Harun de alleraardigste didactisch (on)verantwoorde plaatjes tegen. Wel aardig is het plaatje waarin er wordt gezegd dat er geen tussenvormen gevonden zijn: daar zie je opeens een dino de lucht invliegen of een vis de vorm van een zeester hebben. Grappig.

  3. #3 door Gerdien de Jong op 31 december 2006 - 16:21

    Ik heb Atlas of Creation deel 1 toegestuurd gekregen, en op het ogenblik uitgeleend aan Arno ’t Hoog van Bionieuws. Als ik het 20 januari al terug heb neem ik het wel mee.
    De fossielen staan op geografisch gebied: dus zoek eens onder Germany naar Archaeopteryx … Mooie foto’s, geen enkel idee hoe fossielen te bestuderen.

  4. #4 door Henk Verbeek op 9 januari 2009 - 03:01

    Nou pas maar op Nederland. Vergeet niet dat het nog maar de eerste deel is. Ik geloof niet dat ze alleen maar plaatjes drukken en naar Europa versturen. Er zal heus wel een achterliggende plan zijn.

