Boek op groslijst Socrateswisselbeker

Zojuist zag ik dat mijn boek God en de menselijke maat: Gods handelen en het natuurwetenschappelijk wereldbeeld is geplaatst op de groslijst van de boeken voor de Socrateswisselbeker 2007. Die wisselbeker zal tijdens de Maand van de Filosofie (dus in april) worden uitgereikt voor het beste Nederlandstalige filosofieboek. Zie hier: http://www.maandvandefilosofie.nl/
pages/socrateswisselbeker.htm
.

Oké, een plaatsing op een groslijst van 70 titels die in 2006 verschenen zijn, betekent nog niet veel, dat geef ik toe. Het wordt pas echt spannend als het boek op de longlist geplaatst mocht worden. Die zal binnenkort (rond half februari volgens de site) gepubliceerd worden, ook in Filosofie Magazine.

Toch vind ik het wel een opsteker, omdat het boek dus als een echt filosofieboek wordt gezien (zie de criteria!) en niet als een theologisch boek. Dat op zich is natuurlijk al fantastisch! Leuk om zo genoemd te worden tussen allerlei ‘grootheden’, als Jos de Mul, Ger Groot, Erik Borgman, en nog zo wat namen…

Wordt vervolgd…?

  1. #1 door Jan Riemersma op 13 februari 2007 - 16:03

    Je schrijft: [Oké, een plaatsing op een groslijst van 70 titels die in 2006 verschenen zijn, betekent nog niet veel, dat geef ik toe.] Ik ben dit niet met je eens: er zijn veel filosofen wiens boeken niet eens worden uitgegeven, en van degenen wiens boeken wel zijn uitgegeven staan er niet veel op de groslijst. Maar waarom zie je het liever als een filosofieboek dan als een theologie boek?

  2. #2 door Jan Riemersma op 13 februari 2007 - 16:04

    ps: ik zou het echt geweldig vinden als je hem wint!

  3. #3 door Taede A. Smedes op 13 februari 2007 - 16:18

    Hallo Jan,
    Tsja, ik ben er maar vanuit gegaan dat de meeste uitgeverijen te springen stonden om hun filosofische boeken op te geven voor de Socrateswisselbeker. Oftewel: ik vermoedde dat die 70 titels ongeveer de complete oogst was van een jaartje filosofieboeken. Ken jij titels die ontbreken in de lijst?
    Verder, ik vind het leuk dat mijn boek als filosofieboek serieus wordt genomen, omdat het in zekere zin een godsdienstwijsgerige studie is – hoewel voor veel academische godsdienstfilosofen wellicht wat aan de populaire kant. Het is mooi omdat in deze lijst ook godsdienstfilosofie als tak van filosofische sport wordt gezien. Het lijkt er sterk op dat je om filosoof te zijn eigenlijk automatisch atheïst moet zijn (dat was in ieder geval in Leiden wel de tendens). Ik vind dat bullshit, en de plaatsing op de groslijst bevestigt dat vermoeden.
    Bovendien hebben theologen simpelweg te kampen met veel vooroordelen. Het voelt als een kleine overwinning dat mijn boek serieus wordt genomen als filosofieboek (en met een beetje geluk, ik als godsdienstfilosoof 😉 ).
    En tsja, die wisselbeker winnen… Daar denk ik maar niet aan…
    Maar zou wel super zijn, nietwaar?
    Gr.
    Taede

  4. #4 door Jan Riemersma op 13 februari 2007 - 19:18

    Taede, volgens mij staan niet alle boeken die dit jaar zijn uitgegeven er op. Ik meende dat Ad Verbrugge ook een nieuwe bundel had uitgegeven (maar zijn naam zie ik niet staan).
    Dat theologen te kampen hebben met veel vooroordelen is waar. En vervelend. En nergens voor nodig: ik geloof dat we in een werkelijkheid leven die eerder (op overweldigende wijze) religieus dan naturalistisch is.
    Ik ben overigens bezig met een klein lijstje te maken waaruit moet blijken dat het atheisme irrationeel is (haha, naar aanleiding van jouw mededeling dat je atheist wilde worden [wat in jou geval waarschijnlijk niet hetzelfde is als a-religieus, maar dat zal een aantal mensen ontgaan zijn?])
    Heb ik het lijstje af, dan stuur ik het je toe.
    Hoe dan ook: de longlist moet je halen!

  5. #5 door Simon op 13 februari 2007 - 20:44

    Taede, ik zie aardig wat titels die doen vermoeden dat de inhoud van het boek theologisch van aard is, zoals
    Religie in de 21e eeuw
    Het krediet van het credo
    Beitelen aan de eeuwigheid
    Meesters in de religie
    En nog wel een paar. Kan ook zijn dat het religie-wetenschap betreft, maar toch. In ieder geval gefeliciteerd met het behalen van de groslist!

