Ja hoor, hij wordt het!

Ik weet niet of ik nu heel hard in mijn handen moet gaan klappen, of in een hoekje van de kamer maar een potje moet gaan zitten grienen. De geruchten gingen al langer, maar de knoop is nu eindelijk doorgehakt: Plasterk is minister van onderwijs geworden. De geneticus bestudeert niet langer wormen in een laboratorium, maar gaat nu het gewriemel van wat plotseling zijn onderdanen worden eens vanaf een pluchen zetel bekijken. Ambivalentie overheerst, denk ik, bij veel wetenschappers en onderwijsmensen..

Onlangs had ik er tijdens een diner nog een gesprek over met een emeritus hoogleraar christelijke ethiek. Hij vermoedde dat Plasterk het niet zou doen, ik vermoedde van wel. Het is namelijk heel simpel.

Plasterk heeft in de wetenschap alles gehaald wat er zo’n beetje te halen viel. Eerst stond hij in het laboratorium, toen kreeg hij zijn eigen groepje, toen werd hij directeur van een instituut voor ontwikkelingsbiologie. Misschien dat de Nobelprijs hem nog ontbreekt. Maar verder was dat het wel. Hij is de vijftig gepasseerd, en bevindt zich nu op de slippery slope naar zijn pensioen. Grote wetenschappelijke dingen liggen niet meer in zijn verschiet. In de wetenschap moet je namelijk voor je veertigste gepiekt hebben. Dat heeft hij gedaan, en met verve. Maar als ie nog wat wil doen voor zijn pensioen (of misschien een wat rianter pensioentje wil opbouwen), dan moet hij nu switchen – en dat doet ie.

Tijd voor wat anders dus. Minister voor Onderwijs, voor de PvdA. Mijn god! – je moet er maar aan gaan staan. Jarenlang is het onderwijs van vernieuwing naar vernieuwing gekropen, en de leerlingen werden almaar dommer. Is het dieptepunt bereikt, nu zelfs aankomende leerkrachten niet eens meer kunnen rekenen en spellen? En hier moet Minister Plasterk verandering in brengen.

Maar wat nog meer is: hij wordt ook de man achter de kenniseconomie, de man die verantwoordelijk wordt voor het verdelen van de centjes, bijvoorbeeld aan NWO, en daarbij gaat bepalen voor wie die centjes eigenlijk bedoeld zijn. Wie krijgt hoeveel en voor wat? Het is algemeen bekend dat Plasterk het niet zo op de alfa-wetenschappen heeft. En al helemaal moet hij niets hebben van Theologie. Hoe zal dit gaan voor de theologen? Zal Plasterk nu alles gaan inzetten op de bèta-wetenschappen? Zullen theologen en filosofen het bij NWO nu helemaal nooit meer redden, terwijl nu af en toe met wat mazzel nog wat wordt binnengeschoffeld? Of zal Plasterk de man met visie zijn, die weet dat wetenschap een breed begrip is dat niet alleen gereserveerd is voor dolle mensen die God hebben vermoord?

We zullen moeten afwachten, Plasterk moet zich nog bewijzen. Maar goed, we hoeven nu niet meer bang te zijn dat onze Minister van Onderwijs het creationisme opnieuw de biologielessen zal binnensmokkelen. Was hij niet de klokkenluider die met heidens kabaal Maria van der Hoeven aan de schandpaal nagelde, de bewuste zondag na publicatie van het kattebelletje op haar weblog? Die tijd is nu voorgoed voorbij. Jammer eigenlijk. Met en om Maria kon je nog lachen. Wat ga jij doen, Ronald?

  1. #1 door Simon op 13 februari 2007 - 20:36

    Hoi Taede
    Pikant detail is, dat Andre Rouvoet (CU) zijn voorkeur heeft uitgesproken voor Plasterk voor deze ministerpost in het programma ‘Pauw en Witteman’ van 7 februari.
    Zou hij geen weet hebben van de destijds voor Van der Hoeven wat ongelukkig verlopen periode?

  2. #2 door Jan Riemersma op 14 februari 2007 - 08:52

    Persoonlijk ben ik erg blij met Plasterk op onderwijs. De problemen zijn zo groot, dat er echt behoefte aan iemand is die knopen kan doorhakken. In het voortgezet onderwijs is het een wildgroei van experimenten- het werk is zwaar en afmattend. De lakens worden uitgedeeld door besturen, die niets anders hebben gedaan dan zoveel mogelijk scholen verzamelen (hoe meer scholen een bestuur heeft, hoe hoger het salaris van een bestuurder mag zijn). Vervolgens wordt er bezuinigd op personeel. Om gek van te worden. Ze hebben de afgelopen acht jaar nauwelijks iets gedaan voor de leerling en de leraar. Maria liet alles over aan de besturen- ze konden vrijelijk hun gang gaan, een soort verkapte ‘vrije markt’. Omdat uiteraard scholen in een vrije markt zoveel mogelijk ‘klanten’ moeten hebben, werd sterk de nadruk gelegd op hoe ‘leuk’ het onderwijs aan deze of gene school wel was. De resultaten van al dit opleuken zijn bekend: het onderwijs is inhoudelijk erg slecht, leerlingen zijn -echt waar!- niet meer in staat om foutloos te schrijven. Het is allemaal diep triest. -Ik verwacht echt wel iets van Plasterk (omen est nomen: maar wat betekent Plasterk? Zit daar het woord ‘sterk’ in?)
    hrt. grt!

  3. #3 door Gerdien de Jong op 19 februari 2007 - 18:12

    Het is afwachten wat het wordt, maar tenminste iemand met het idee dat kennis niet iets minderwaardigs is.

%d bloggers liken dit: