In debat met Herman Philipse

prof. dr. Herman Philipsedr. Taede A. Smedes

 

 

 

     VERSUS

 

 

Donderdag 16 augustus 2007,
bovenzaal ‘De Oude Harmonie’ (Breestraat 16), Leiden 20.00-22.00 uur.


 

In het kader van de aankomende eerstejaars-activiteiten van de Universiteit Leiden (‘El Cid’), vindt er op donderdagavond 16 augustus a.s. een debat plaats tussen prof.dr. Herman Philipse en dr. Taede A. Smedes over De redelijkheid van geloof.

Het grootste punt van discussie zal zijn de vraag naar de relatie tussen wetenschap en geloof. Is geloven onredelijk of valt er met de rede niets te zeggen over het geloof?

Uit de inleiding (zoals ik die gekregen heb):

Het betreden van de universitaire wereld is bij uitstek een gelegenheid om stil te staan bij de verhouding tussen geloof en wetenschap. Onder invloed van het wetenschappelijk denken is het geloof in een God die zich actief inlaat met deze wereld de afgelopen eeuwen sterk onder druk komen te staan. Herman Philipse stelt in Het atheïstisch manifest en De onredelijkheid van religie (Amsterdam, 2005) dat ieder redelijk denkend mens zich in een tijd als de onze van het geloof af zal moeten keren. Met zijn ‘disjunctief atheïsme’ maakt hij gehakt van het geloof: de rede zal het geloof tot onwaarheid of betekenisloosheid drijven. Taede Smedes benadrukt echter dat Philipse en vele anderen een categoriefout maken; zij zouden spreken over God als een object temidden van andere objecten. Hij trekt in God en de menselijke maat (Zoetermeer, 2006) ten strijde tegen het ‘cultureel sciëntisme’, de cultuur die het wetenschappelijk denken tot levensovertuiging heeft gemaakt. Bovengenoemde auteurs zullen met elkaar in debat gaan over de omstreden relatie tussen geloof en wetenschap. Centraal staat de vraag of wetenschappers en redelijke mensen nog kunnen blijven geloven in een God die ingrijpt in de zintuiglijke werkelijkheid.

Het debat is georganiseerd door het Leidse dispuut Panoplia, in samenwerking met de vier christelijke studentenverenigingen. Het geheel zal plaatsvinden in de bovenzaal van café ‘De Oude Harmonie’, aan de Breestraat 16 te Leiden. Het geheel duurt van 20.00 uur tot ongeveer 22.00 uur.

  1. #1 door Gerdien de Jong op 6 augustus 2007 - 10:35

    Ik ben op 16 augustus op weg naar het congres van de European Society for Evolutionary Biology, anders zou ik zeker komen!

  2. #2 door Bart Klink op 6 augustus 2007 - 12:58

    Ik ben zeker van plan te komen! Op dit debat had ik al een tijd gehoopt en ben erg benieuwd hoe deze twee ‘zwaargewichten’ tegen elkaar zullen argumenteren.

  3. #3 door jan riemersma op 7 augustus 2007 - 07:53

    Taede, jij en Herman Philipse hebben helemaal niets om over te discussiëren. Jij bent een van de theologen die zich schuldig maakt aan wat hij noemt: de these van de buitenrationaliteit, TBR). Jij bent van mening dat over God niet kan worden gesproken als over een gewoon wereldlijk object. Het begrip God heeft bij jou geen beschrijvende inhoud. God is zo transcendent en wereldvreemd, dat hij geen ‘inhoud’ meer heeft en niet te kennen is.
    Philipse maakt zich aan de andere kant niet schuldig aan, wat jij noemt, een categoriefout: hij noemt zijn vorm van atheïsme ‘semantisch atheïsme’, maar feitelijk zou je moeten spreken over ‘epistemologisch atheïsme’ (geen ontologisch atheisme in ieder geval). Zijn atheïsme is zo geconstrueerd, dat als je hem er op aanvalt, je eigenlijk een aanval doet op onze algemene rationaliteit: als je ontkent dat God moet kunnen worden beschreven (TBR), dan is het de vraag of dit niet ook geldt voor aurahealing, de kennis van de raelianen, enz. Als je deze TBR ontkent, dan zeg je feitelijk dat je geen waarde hecht aan onze objectieve kennis. En dat lijkt me een behoorlijk ernstige overtreding voor een filosoof.
    Kortom jullie posities zijn bekend en sluiten elkaar uit. –Of heb je een aantal nieuwe argumenten gevonden tegen zijn TBR?

  4. #4 door Bart Klink op 7 augustus 2007 - 16:27

    Taede, ben je bekend met Philipses boek (bundel) “Atheistisch manifest & De onredelijkheid van religie”? Is hij bekend met jouw boek?

  5. #5 door Taede A. Smedes op 7 augustus 2007 - 16:39

    Hoi Bart,
    Ja, ik ben uiteraard bekend met Philipse’s boek. Of hij ook mijn boek kent of zelfs gelezen heeft, weet ik niet.
    Jan Riemersma,
    Ik betwijfel of Philipse en ik elkaar niets te zeggen hebben, zoals jij denkt. Maar ik zal daar nu verder niets over zeggen. Ik denk wel dat jij mijn positie iets te ongenuanceerd beschrijft, alsof ik religie geen redelijke aangelegenheid vind. In dat geval zou ik sowieso met niemand over religie kunnen discussiëren; een redelijke discussie zou dan inderdaad niet langer mogelijk zijn. Zo zie ik het echter niet…

  6. #6 door Jan Riemersma op 7 augustus 2007 - 17:47

    Sorry Taede, de ‘portee’ van mijn opmerking is niet dat jij niet rationeel bent, maar dat jouw stelling niet rationeel is volgens Philipse. Zijn tbr eist dat God ‘inhoud’ moet hebben, anders stel je je ‘buitenrationeel’ op. -Wat mij betreft ben je zo rationaal als maar kan (ik ben Philipse niet ;-).
    Ben benieuwd hoe je je tegen de TBR weert!

  7. #7 door Rutger Schimmel op 9 augustus 2007 - 12:07

    Moet er betaald worden voor toegang? Reserveren?

  8. #8 door Taede A. Smedes op 9 augustus 2007 - 12:10

    Hallo Rutger,
    Zie onderaan het bericht: daar staat een e-mailadres en tel.nummer voor info.

  9. #9 door Bart Klink op 15 augustus 2007 - 22:10

    Taede, weet jij of het debat voor iedereen toegankelijk is of dat je moet reserveren? Ik heb behoorlijk wat reistijd, dus wil zeker weten dat ik niet voor niets kom. Ik heb Janny reeds gemaild, maar heb nog geen reactie ontvangen.

  10. #10 door Taede A. Smedes op 15 augustus 2007 - 22:19

    Hallo Bart,
    Helaas weet ik ook niet zo heel veel. Ik heb wel vernomen dat het in principe een voor iedereen toegankelijk debat is. Ik weet echter niet hoe groot de zaal is, die ze gereserveerd hebben. Bovendien zullen er nogal wat (aankomende) eerstejaars zijn, aangezien het debat een activiteit is in het kader van El Cid, de Leidse eerstejaarsfeesten. Hoe druk het dus zal worden, weet ik niet (ik vermoed echter behoorlijk druk). Helaas weet ik dus weinig, en zal het dus voor jouw een gokje worden…

  11. #11 door Simon Holwerda op 19 augustus 2007 - 15:26

    Hoi Taede,
    ben net te laat terug van mijn vakantie voor dit debat – erg jammer!
    In een eerdere discussie op Gerts blog hebben we al eens de gedachte over een debat als deze besproken (na het debat Philipse – Dekker). Hoe is het gegaan?

