Oratie Gijsbert van den Brink

Onlangs hield de systematisch theoloog Gijsbert van den Brink zijn oratie in Leiden. Ik was uitgenodigd, maar door een stom toeval kon ik er helaas niet bij zijn. En dat is jammer, zo blijkt. Want toevallig krijg ik vanavond van een collega de link doorgemaild naar Gijsberts oratie, die op 14 december in het Reformatorisch Dagblad werd gepubliceerd, zie hier: http://www.refdag.nl/artikel/1326345 (niet op zondag bekijken, dan werkt de link niet en da’s geen grapje).

 

Zie ook hier: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=1986.

 

Gijsbert van den Brink is een van de redacteuren van de derde bundel over geloof en wetenschap: Omhoog kijken in Platland. In zijn oratie ziet hij het antropische principe blijkbaar als bewijs voor God.

 

Ik zal er op dit moment verder niets over zeggen, want ik heb het nog niet helemaal gelezen. Ik wilde het mijn trouwe weblog-bezoekers echter niet onthouden.

 

De oratie is trouwens ook in PDF te downloaden, dan inclusief alle verwijzingen:   
http://research.leidenuniv.nl/content_docs/brink_oratie.pdf.

 

En zie dan vooral noot 75… ūüėČ

  1. #1 door Gerdien de Jong op 18 januari 2008 - 11:41

    De oratie verwijst wel naar fine tuning en ‘anthropic principle’, maar niet naar de meest bekende criticus Victor Stenger en zijn argementen tegen fine tuning(zie voor Stenger Gert Korthof’s blog).
    Mijn idee van cosmologie en multiverses gaat niet verder dan het lezen van de New Scientist, maar een artikel als “How the universe turned out this way” uit de New Scientist van 5 januari 2008 laat zien dat de natuurkundigen bezig zijn wat er mogelijk is aan universes. New Scientist heeft wel meer: heelallen die elkaar opslokken en zichtbaar zouden zijn als een lege plek tussen de sterren en zo. Ook niet al te lang geleden, maar deze aflevering is al bij het oud papier.

  2. #2 door gert korthof op 18 januari 2008 - 11:57

    Taede, behoort het ‘antropische principe’ tot het vakgebied van een theoloog? is een theoloog vakkundig op dat gebied?

  3. #3 door whomever op 24 januari 2008 - 22:37

    De laatste zin van dit blog vereist één reactie:
    “Pedante blaaskaak”
    Je zult ‘m vast niet plaatsen, maar toch… wou het maar even gezegd hebben. Noot 75 citeert niet jouw werk, maar slechts √©√©n van jouw bronnen. Ellendig, als je hiervan je ‘kicks’ moet krijgen, niet?

  4. #4 door Taede A. Smedes op 25 januari 2008 - 09:05

    Whomever, de opmerking over die voetnoot was enigszins ironisch bedoeld. Wel getuigt het van een zekere lafheid om iemand voor pedante blaaskaak uit te maken, maar toch niet op eigen naam etc. te durven reageren…

  5. #5 door Arie op 31 januari 2008 - 11:46

    Het zijn mijn woorden niet, maar soms bekruipt dat gevoel mij ook. Als je op internet een dissertatie gevonden hebt met een citaat uit jouw werk, is het allemaal geweldig…

