Evan Thompson: Mind in Life

Gisteren is een Engelstalige review van mijn hand verschenen van het boek Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind van de filosoof Evan Thompson (bekend van het klassieke boek The Embodied Mind, wat hij samen met Francisco Varela en Eleanor Rosch schreef).

De review is HIER te lezen.

  1. #1 door Martin op 26 mei 2008 - 10:48

    Uit de commentaren op Amazon begrijp ik dat dit wel een interessant boek is. Het doet mij denken aan natuurkunde; daarin heb je ook altijd fenomenologische theoriëen voor systemen die te complex zijn voor een first principles ab initio beschrijving. Zie b.v. het boek van Laughlin, en daarin het hoofdstuk over supergeleiding: het soort explanatory gaps waar Thompson het blijkbaar over heeft, zijn ook in de natuurkunde bekend. De reductionistische en holistische benaderingen zijn niet tegenstrijdig maar complementair. Als je aan een ET wilt uitleggen wat een auto is, dan begin je ook niet bij de bougies. Ik heb bijna de neiging het boek aan te schaffen, alleen lees ik mij nu al het apenzuur, dus …

