Korte film: “Het Rijexamen”

Ik ben niet zo’n grote fan van de Nederlandse film. Oké, Alles is liefde kon er mee door, maar Nederlandse series en films hebben vaak iets erg plats. Zal een kwestie van smaak zijn, ongetwijfeld. Onlangs echter zag ik bij Ivo Niehe (de TV Show geloof ik) een aantal fragmenten uit een Nederlandse film over een rijexamen. En toevallig vond ik vanmorgen het filmpje (nog geen 10 minuten) integraal online. Het gaat om de film Het Rijexamen van de (oorspronkelijk Noorse) regisseur Tallulah H. Schwab.

Het gaat over een (niet al te snuggere) vrouw die voor de 26ste keer rijexamen doet, en toevallig een examinator treft die zijn dag niet heeft (zacht uitgedrukt)… Ik heb werkelijk kromgelegen van het lachen. Dit is een verbluffend staaltje humor, zeer goed gefilmd en gemonteerd. Het deed mij denken aan een sketch van Monty Python. Denk je even in dat niet Viggo Waas, maar John Cleese de rijexaminator is, en je weet wat ik bedoel (hoewel dit een rol is waarin ik Viggo Waas op zijn best vind!).

Een heerlijk filmpje voor de vrijdag… Kostelijk!

Bekijk de film hier: http://www.cinema.nl/nps-kort/media/3007038/het-rijexamen-van-tallulah-h-schwab.

  1. #1 door Henk van Gijzen op 28 september 2010 - 01:30

    Ben het met Taede helemaal eens dat ‘Het Rijexamen’ een zeer humorvolle film is. Maar wat ik constateer is dat de bedenker van dit plot, die dus ook het script geschreven heeft, nogal buiten beeld gehouden wordt. Zo ook nu weer op de site van ‘Kortefilonline’ van de NPS (nu NTR).
    Daar staat ten onrechte dat de regiseur ook het script geschreven heeft. Wie ik ben om daarop te wijzen? De trotse vader Joost van Gijzen, de schrijver van het schript.

