Neutrale media – of slachtoffer van manipulatie?

In hoeverre laten de media zich voor de kar van anderen spannen? Die vraag kwam vandaag bij mij op, toen ik op NU.nl het item las over het Platform Detailhandel Nederland, dat vandaag heeft gezegd dat ze niet verwacht dat de kredietcrisis invloed heeft op de Sinterklaasinkopen. Het item was zowel op Nu.nl te vinden als ook prominent op Teletekst.

Op Teletekst was bovendien te lezen dat de Raad Nederlandse Detailhandel zelfs verwacht dat er méér cadeaus dan vorig jaar zullen worden verkocht.

Mijn punt is dit: Het gaat hier om voorspellingen. Voorspellingen die net vóór de drukke Sinterklaasperiode worden gedaan. Is het de bedoeling om met het naar buiten brengen van deze voorspellingen self-fulfilling prophecies te creëren? Immers, door nu de boodschap te proclameren dat het Nederlandse Sinterklaasfeest geen effecten van de kredietcrisis ondervindt, dat mensen nog altijd met Sinterklaas even gul of zelfs guller zullen geven dan voorgaande jaren, lijkt het alsof het Platform en de Raad mensen willen aanmoedigen om toch vooral maar cadeautjes te kopen. Het is allemaal niet zo erg met die kredietcrisis, lijkt de (onbewuste) boodschap, dus koop vooral veel!

Is dit neutrale journalistiek? Of laat de journalistiek zich hier moedwilling voor het karretje van de detailhandel spannen? Wordt de journalistiek hier een middel tot manipulatie van de Nederlandse bevolking? Ik weet wel dat veel mensen argwanend tegenover de journalistiek staan, en met dit bericht lijkt dat volkomen terecht. Ik vind deze berichtgeving op zijn minst dubieus.

Want vraag je nu eens in alle eerlijkheid af: Wat is nu echt de nieuwswaarde van een voorspelling als deze? Zou het niet veel nieuwswaardiger zijn dat na Sinterklaasavond in de kranten zou staan dat blijkbaar Sinterklaasavond niet heeft geleden onder de kredietcrisis, omdat er bijv. weer meer cadeaus dan voorgaande jaren zijn verkocht?

Nee, heel dubieus allemaal.

  1. #1 door Wim Kleisen op 9 november 2008 - 22:40

    Beste Taede,
    Nieuws wordt door de media niet vergaard, maar gemaakt. Dat is een bekend feit. In dit geval maken belanghebbenden zelf het nieuws. Ook dat is beslist niet ongewoon.
    Hartelijke groet,
    Wim

%d bloggers liken dit: