Quest en evolutie?

Oké, ik moet morgen nog naar de winkel om de nieuwe Quest te kopen en te lezen, maar de berichtgeving erover zijn niet al te hoopgevend. Op Nu.nl staat namelijk de uitkomst van een onderzoek dat morgen in Quest zal worden gepubliceerd reeds vermeld:

Van de ondervraagden noemde 52 procent van de vrouwen en 38 procent van de mannen zich gelovig. De evolutietheorie blijkt lang niet door iedereen aanvaard te worden. 41 Procent van de ondervraagden gelooft niet in de idee dat de mens van de aap afstamt.

De mens stamt van de aap af? Is dat de essentie van Darwins evolutietheorie? Als dat werkelijk een vraag van Quest was – “gelooft u dat de mens van de aap afstamt?” – dan zijn het daar bij Quest wel echte nitwits. In dat geval geloof ik ook niet in evolutie, want ook ik geloof niet dat de mens van de aap afstamt. Ik accepteer (niet: geloof) wel dat mens en chimpansees, bonobo’s, etc. een gezamenlijke voorouder hebben, die waarschijnlijk meer aapachtige trekken vertoonde dan mensachtige.

Morgen maar eens naar de winkel dus, om te lezen wat er werkelijk gevraagd is. Want ik vermoed eigenlijk dat Nu.nl van de berichtgeving weer eens een zootje heeft gemaakt. Leuke nieuwssite, maar wel vaak met grove fouten in de berichtgeving…

Aanvulling: Ik stel toch vragen bij de betrouwbaarheid van het Quest-onderzoek, want zojuist zie ik op de site de volgende poll: “Geloof jij in de evolutietheorie?” Ik zou die vraag met “Nee” beantwoorden. Want waarom zou ik in de evolutietheorie geloven? Ik geloof in natuurwetenschappers – zoals Gerdien de Jong – die uitleggen en plausibel kunnen maken dat de evolutietheorie momenteel de beste verklaring is voor de ontwikkeling van leven. Maar in dat geval geef ik alleen aan vertrouwen te hebben in bijvoorbeeld Gerdien. Ik vertrouw er dan op dat ze naar eer en geweten spreekt, dat ze authentiek is, etc. Wie echter de vraag stelt: “Geloof jij in de evolutietheorie?” die zet automatisch de evolutietheorie op hetzelfde niveau als (a-)religieuze uitspraken. En dat is niet juist.

Echter, met deze poll heb je dan wel een probleem. Want deze poll suggereert natuurlijk dat iedereen die de vraag met “Nee” beantwoordt, automatisch creationist is. En dat ben ik ook niet (stel je voor zeg!). Moet ik dan aanklikken: “Ik weet het niet”? Ik weet het duivels goed! De vraag deugt alleen niet.

Er is dus over de formulering van deze poll niet zo heel goed nagedacht.

Kijk, en daar komen nu misverstanden van, die creationisten in de kaart spelen, gepropageerd door een populair-wetenschappelijk tijdschrift als Quest. Zeer kwalijk!!

