NEE creationisme JA Darwin

Een fantastische actie! Ik ben niet gauw iemand die zich achter een maatschappelijke actie opstelt, maar deze actie met als titel “NEE creationisme JA Darwin” steun ik van harte.

Het is een reactie tegen de creationistische scheppingsbrochure die medio februari 2009 huis-aan-huis zal worden verspreid. Ik weet dat veel mensen zullen verzuchten: “Ach, laat die creationisten toch, het waait wel over”, maar ik ben er zo langzamerhand van doordrongen dat creationisme niet overwaait. Sterker nog, ik ben bang dat de twijfelaars onder de Nederlanders door de scheppingsbrochure wel eens over de streep richting creationisme of tenminste anti-evolutietheorie getrokken kunnen worden. Een heus gevaar dus. En daar moet je je tegen verzetten.

Vandaar dat ik van harte mijn virtuele handtekening zet onder deze actie! Welke andere theologen en predikanten durven met mij mee te doen en zich te verzetten tegen irrationeel geloof!?

  1. #1 door Rutger op 4 december 2008 - 22:24

    An sich een goed initiatief, maar weer ligt het gevaar van een ‘culture war’ op de loer. Uiteindelijk kan het meeste werk denk ik gedaan worden door de theologen, filosofen en wetenschappers die nuance aanbrengen in het debat, die laten zien dat een gelovige bioloog geen schizofreen is, en dat evolutionisme niet per se ongeloof voortkomt. Dus geen Midas Dekkers en Richard Dawkins, wel Cees Dekker en Michael Ruse.

  2. #2 door Marcus op 6 december 2008 - 11:07

    Is elke vorm van geloof sowieso niet irrationeel?
    Wel typerend voor de christelijke wereld, dat men er vele diverse opvattingen mbt interpretatie van de bijbel op na houd. Daarnaast wordt er ook nog eens neergekeken op de ‘christenbroeders/zusters, met een andere bijbel interpretatie.
    Wel een leuke sticker trouwens.
    Mvg.

  3. #3 door Deos op 15 december 2008 - 22:53

    Meneer Taede Smedes heeft het over irrationeel geloof, wanneer mensen niet overtuigd zijn van de toevalligheidsleer. Als er irrationel geloof is, zou ik graag van u willen vernemen, wat dan niet irrationeel en toch geloof voor u betekend? Tenzij al het geloof irrationeel is en u het atheisme aanhangt, zou ik u als atheist kunnen begrijpen, maar wat is bij irrationeel geloof dus het geloof waarin uzelf nou gelooft. Eigenlijk een oprechte vraag. Waarin ligt het verschil in wat irrationeel is en een geloof – waarin je wél mag geloven. Ik kom daar niet direct uit.

