Verhuizen

Verhuizen is definitief niet iets dat je ieder jaar wilt doen. Het gooit je hele leven overhoop, beïnvloedt je concentratievermogen en verpest je humeur (en daarmee dat van anderen). Tenzij je maar een paar spulletjes hebt. Dan versjouw je die even van A naar B. Maar een studeerkamer van ettelijke duizenden boeken, nee dat gaat niet zomaar. En als je ze eenmaal ‘versjouwd’ hebt, moet je ze nog uitpakken, ordenen, etc.

Ik ben bijna door de dozen heen. Vrijwel alle boeken staan nu op de studeerkamer, in stellingkasten, twee rijen dik. De stellingkasten staan nu zo, dat ik er grotendeels omheen kan lopen. Zo kan ik optimaal de voor- en achterkant van de kasten benutten (en krijg je dus twee keer zoveel kastruimte). Op volgorde staan de boeken vrijwel niet, dus het zal beslist een paar keer voorkomen dat ik tijd ga verspillen aan het zoeken van een boek waarvan ik weet dat ik het heb, maar niet kan vinden. (Dat zal ongetwijfeld dan een dun boekje zijn, dat gewoon niet opvalt in de hoeveelheid.)

Wat wel confronterend is, is dat ik allemaal boeken tegenkom die ik niet of nauwelijks gelezen heb, simpelweg omdat ik er geen tijd voor heb gehad. Sommige van die boeken zijn al twee keer eerder meeverhuisd. En toch kan ik ze blijkbaar niet loslaten, maar kom ik er ook niet aan toe om ze te lezen.

Maar in ieder geval zijn we verhuisd. Het zal nog wel een tijdje duren voordat we alles op orde hebben en de plattegrond van het huis en de inboedel volledig in ons koppie hebben zitten, zodat we bijna blindelings onze weg door het huis kunnen vinden.

Ik hoop wel dat dit voorlopig de laatste keer is dat we verhuisd zijn… En ik hoop dat ik binnen niet al te lange tijd mijn leven en mijn gedachten weer een beetje op orde heb. Zodat ik weer aan mijn boek kan werken en mijn blog kan bijhouden.

  1. #1 door Jan Riemersma op 2 februari 2009 - 10:02

    Welkom thuis, Taede…

  2. #2 door gert korthof op 5 februari 2009 - 12:50

    Op 16 mei is Knevel dagvoorzitter van een groot Darwincongres. De organisatie daarvan is in handen van de EO, het Nederlands Dagblad, CVKoers, uitgeverij Medema en het christelijk studiecentrum ICS.

