EO-perikelen over evolutieprogramma

Ik kwam er door omstandigheden pas vanochtend aan toe om via Uitzending Gemist de aflevering van Het zal je maar gebeuren van afgelopen maandag te bekijken. Een verbijsterende uitzending, zo bleek al gauw. Allereerst omdat de Evangelische Omroep zeer kritisch naar zichzelf blijkt te durven kijken. Zo krijgt de hypocriet Peter Hagoort krijgt een veeg uit de pan wanneer in de uitzending het geknip van de EO in de BBC-documentaires zonder omhaal van woorden of excuus “censuur” wordt genoemd.

Maar bovendien sprak Andries Knevel ronduit over zijn weg van jonge-aarde creationisme via Intelligent Design naar… ja wat eigenlijk? Hij ondertekende een verklaring waarin hij uitdrukkelijk afstand nam van creationisme en ID, ofschoon hij een passage waarin de evolutietheorie geaccepteerd werd, doorkraste. Hij lijkt Cees Dekker te volgen die richting theïstische evolutie gaat en het evolutieproces interpreteert als Gods manier van scheppen.

Vanochtend bleek al dat – zoals verwacht – de achterban van de EO niet blij is met Knevels uitlatingen. Zo blijkt uit krantenberichten in Trouw, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad:

http://www.trouw.nl/nieuws/religie-filosofie/article2023282.ece/EO_laat_het_scheppingsverhaal_los_.html

http://www.refdag.nl/artikel/1389671/Het+geloof+is+voor+mij+
een+mozaiek.html

http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/05/eo-neemt-afstand-
van-mening-knevel

Deze krantenberichten haalden zelfs Teletekst. De woede is niet verwonderlijk. In de uitzending wordt gesteld dat nog altijd 60% van de EO-leden het jonge-aarde creationisme omarmt. Ongetwijfeld zal deze uitzending de EO dus leden gaan kosten.

Ik heb Knevel een e-mail gestuurd om hem mijn steun te betuigen. Ik vind zijn uitingen in de uitzending eerlijk, integer, en heb er groot respect voor. Knevel antwoordde (behoorlijk snel) heel kort dat er momenteel hoge golven over hem heengaan. Ik kan het me voorstellen. Ik wens hem alle sterkte toe!

Voor wie de uitzending nog niet heeft gezien – gewoon doen, want dit is nu al een legendarische EO-uitzending…

Zie verder ook het blog van Gert Korthof.

  1. #1 door Gerdien op 9 februari 2009 - 12:50

    Zie ook:
    http://meer.trouw.nl/nieuws-en-debat/
    eo-langzaam-uit-loopgraaf-geklommen.

  2. #3 door Gerdien op 10 februari 2009 - 13:29

    In het stuk van Lodewijk Dros in Trouw:
    “Met zoveel heftigheid is het niet zo vreemd dat Knevel zelf op een adhesiebetuiging liet weten dat er ’hoge golven’ over hem heengaan. ”
    Leest Lodewijk Dros dit blog?

  3. #4 door Taede A. Smedes op 10 februari 2009 - 13:59

    Hallo Gerdien,
    Haha, inderdaad curieus. Maar ik vermoed idd dat Dros mijn blog leest. Ik weet (kan ik via de teller zien) dat de media mijn blog met enige regelmaat bijhouden. Ook bij de Publieke Omroep wordt mijn blog met regelmaat gelezen…

  4. #5 door Willy op 3 maart 2009 - 17:15

    In het Friesch Dagblad van 03-03-2009:
    Quote:
    Knevel
    Andries Knevel heeft overigens op eigen verzoek aangegeven op zondag 15 maart niet te preken in de Bethelkerk. De EO-coryfee stond gepland om in de twee ochtenddiensten voor te gaan. Zondagmorgen werd in een verklaring van de Raad van Oudsten afgekondigd dat Knevel niet komt.
    Vorige week woensdag had de voltallige Raad van Oudsten een gesprek met Knevel. Volgens de verklaring, die ds. Orlando Bottenbley voorlas, was het een ‘zeer openhartig gesprek’ waarin Knevel ‘zonder voorbehoud heeft beleden dat hij fout heeft gehandeld in deze kwestie’.
    Ook gaf de EO-presentator een persoonlijke belijdenis. ‘Andries heeft afstand genomen van het theïstisch evolutionisme. Dat is de theorie dat God door middel van evolutie zou hebben geschapen. En Hij onderschrijft dat God de Schepper is van alle dingen.’
    Op grond van het gesprek was Knevel weer welkom, maar de volgende dag belde hij terug dat hij het toch wijs achtte om de preekbeurt niet door te laten gaan. Er wordt wel een afspraak gemaakt voor een nieuwe preekbeurt in het najaar.
    link: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43534.

  5. #6 door Taede A. Smedes op 3 maart 2009 - 17:29

    Hallo Willy,
    Ja die Bottenbley is knettergek. Verklaarde jaren geleden al alles wat hij fout vond in Nederland als de invloed van de duivel. Hij was geloof ik zelfs voorstander van exorcisme. Hij is bovendien een van de meest omstreden baptistenpredikanten van Nederland (niet aangesloten bij andere baptistenkerken en -verbanden, dus vaart een heel eigen koers). Dat hij zo’n verstokte creationist is, verbaast me niets. Wel erg overigens dat hij dit aan zijn gemeenteleden opdringt. Veel van zijn gemeenteleden zijn afkomstig uit de voormalige hervormde en synodaal gereformeerde kerken en zullen dus ruimdenkender zijn dan Bottenbley zelf. Nu hersenspoelt hij ze langzaam. Vreselijk, een uitwas van het christelijk geloof.
    (Ik kom uit Drachten en heb de opmars van Bottenbley daar meegemaakt, vandaar.)

  6. #7 door Willy op 19 maart 2009 - 18:17

    Hallo Taede,
    In aansluiting op jouw reactie hierbij een
    link naar de Leeuwarder Courant d.d. 19-03-2009: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4497373.ece/Andries_Knevel_krabbelt_weer_op.
    Heeft Bottenbley (zachtjes uitgedrukt) niet de waarheid gesproken met zijn mededeling:
    ‘Andries heeft afstand genomen van het theïstisch evolutionisme. Dat is de theorie dat God door middel van evolutie zou hebben geschapen. En Hij onderschrijft dat God de Schepper is van alle dingen.’
    Andries Knevel blijft echter wel degelijk bij zijn gewijzigde mening.
    Mijn opmerking: het vreemde bij dit alles was dat alleen het Friesch Dagblad de
    “gewenste draai” heeft vermeld en dat dit
    toch wel opmerkelijk feit geen vermelding
    kreeg in RD en/of ND.

