Hoe dom is Nederland?

Een opmerkelijk bericht, gisteren op de Volkskrant-site. Wilders schijnt volgens een recente peiling van TNS Nipo vooral onder hoogopgeleiden goed te scoren. In 2006 was nog slechts 9 procent van PVV-sympathisanten hoogopgeleid, nu is dat 13 procent. Zie hier: http://www.volkskrant.nl/binnenland/    
article1152465.ece/Wilders_scoort_bij_hoger      
_opgeleide_kiezer
.

 

Verder schrijft De Volkskrant:

 

   

De PVV’er is meestal man, woont in een (koop-) rijtjeshuis, werkt door de bank genomen iets harder en is veelal atheïst.

 

Met name dat laatste zet aan het denken: zou er dan toch iets van waarheid in zitten in de visie dat atheïsten immoreel zijn…?

 

In ieder geval wordt weer duidelijk dat Nederlanders, hoe hoogopgeleid ze ook mogen zijn, er niet slimmer op worden.

N.B. let even op het icoontje na de atheïsten-zin om te begrijpen dat deze zin ironisch bedoeld is… (Dit in verband met enige schijnbaar licht dyslectische atheïsten die op bepaalde internetfora allerlei niet-gefundeerde meningen en psychologiseringen over mijn vermeende haat jegens atheïsten verkondigen.)

  1. #1 door André op 21 februari 2009 - 22:41

    “Met name dat laatste zet aan het denken: zou er dan toch iets van waarheid in zitten in de visie dat atheïsten immoreel zijn…?”
    Grapjas!
    Ik ben een athëist, maar zeer zeker geen PVV’er (godzijdank).
    PS
    Ik lees met plezier je blog. Ga zo door.

  2. #2 door Rutger op 23 februari 2009 - 11:44

    Dat PVV’ers relatief vaak atheïst zijn, is denk ik geen toeval. Wilders’ retoriek doet antireligieus aan. Van de felle kritiek op het christendom (die atheïsten vaak voeren) naar kritiek op de islam is het een kleine stap.

  3. #3 door Kanvas Tetrapool op 23 februari 2009 - 13:21

    Koeien zijn dieren, maar niet alle dieren zijn koeien. Atheist is dus ook niet synoniem voor PVV-er. Verder heeft u de connectie tussen PVV en immoraliteit niet onderbouwd.
    Misschien reageer ik wat te serieus (gezien de smiley), maar ik vond bovenstaande opmerking wat eigenaardig.
    Ik ben overigens wel atheist, maar zeer zeker geen PVV-er. Immoreel acht ik mezelf ook zeker niet.

  4. #4 door Hans op 23 februari 2009 - 17:14

    Het is altijd bedenkelijk om grapjes te maken over een groep ,omdat de individuen in de groep daar ook mee bedoelt worden .Generalisaties zijn als ze niet terdege onderbouwd zijn nogal dommig ,iets watik iemand die zich wetenschapper noem nogal kwalijk neem .Atheïsme is geen overtuiging of stroming maar een duiding ,een naam die nota bene verzonnen is door gelovigen om daar niet-gelovigen mee aan te duiden ,het is inmiddels een geuzennaam geworden voor mensen die niet-religieus en/of niet-gelovig zijn . Er zijn heel veel bedenkelijke politieke stromingen geweest die geloof afwezen ,maar een ideologie er op na hielden waarvan de leiders aanbeden moeten worden .Omdat het een duiding is en geen overtuiging loopt de welke vergelijking dan ook mank .
    Ik noem mij alleen maar atheïst om mij te onderscheiden van de gelovigen ,een van de manieren om je als niet-gelovige te profileren .De rest van mijn overtuigingen zijn van een andere en eigenlijk ook niet vergelijkbare orde,al zullen er wel parallellen te trekken zijn ,vast wel want die zijn er altijd te trekken .
    Jammer dat in een tijd waarin iedereen zo loopt te roepen om vrijheid in alle opzichten ,mensen zich allen maar de vrijheid nemen om doorlopend hun eigen kleine stukje straat schoon te vegen .De wereld ligt aan je voeten en het zicht blijft nog steeds beperkt tot zij en wij.Het zou een stuk schelen als je of een onderbouwing maakt of een grap die echt grappig is vertelt ,maar dit is geen vlees en ook geen vis .Helemaal niets dus .

  5. #5 door Taede A. Smedes op 23 februari 2009 - 17:55

    Ik begrijp je reactie niet helemaal, Hans. Ik moet wel zeggen dat ik echt verbaasd ben door de kritiek van atheïsten op mijn ironisch bedoelde opmerking.
    Een beetje hypocriet vind ik het ook wel. Blijkbaar mogen atheïsten zich alle vrijheden veroorloven om geloof te kakken te zetten. Maar als je eens één keer een piepklein prikje in hun richting uitdeelt (wat niet eens serieus bedoeld was), steigeren ze, wijden ze hele forum-onderwerpen aan dat prikje, etcetera. Ja, dat is best hypocriet, toch?

  6. #6 door Taede A. Smedes op 23 februari 2009 - 18:00

    @Kanvas Tetrapool,
    Ik vind het jammer dat jij van mij vraagt dat ik de link tussen de PVV en immoraliteit moet onderbouwen. Waar is de tijd gebleven dat flagrante uitingen van fascisme, discriminatie, haatzaaien, onfatsoen, etcetera, door alle Nederlanders gewoon als zodanig werden herkend? In de tijd dat Janmaat nog veel onschuldiger zaken verkondigde dan Wilders nu, stond heel Nederland op zijn achterste benen. Wilders en zijn ploegje mogen nu alles roepen onder het mom van “vrijheid van meningsuiting”. Schokkend. Nee, laat ik niet verder uitweiden.

  7. #7 door André op 23 februari 2009 - 21:50

    Godzijdank bedoel je mij niet, of toch wel? Nee, lijkt mij niet gezien mijn reactie op je stuk.
    Jammer dat je uitingen soms iets te serieus worden genomen. Taede, zet de volgende keer het volgende erachter: (ironisch bedoeld). Desnoods met een link naar Wiki.

  8. #8 door Simon op 24 februari 2009 - 08:13

    Taede, als men zo reageert, dan heeft men of lange tenen, of er is een gevoelige snaar geraakt. De kern van waarheid wordt steeds meer blootgelegd :-)?

  9. #10 door Rutger op 24 februari 2009 - 10:47

    Ja hoor, de Atheïstische Politie is weer langs gekomen. Mijn God, moet je serieus expliciet aangeven dat je het ironisch bedoelt? Wat zijn de atheïstische tenen toch weer lang.

  10. #11 door CH op 24 februari 2009 - 12:32

    Het ressentiment dat van je beeldscherm spat als je het betreffende forum leest is veelzeggend.
    Taede, ik ben benieuwd naar je nieuwe boek!

  11. #12 door Jan Riemersma op 24 februari 2009 - 12:34

    Wauw, is dat het definitieve omslag van je nieuwe boek? (Linkerpaneel, bovenaan). Werkelijk pachtig ziet het er uit! -Maar: september 2009, dat is niet
    ‘binnenkort’ ;-(.
    Je hebt echt een goede uitgever gevonden!
    Er staat Taede Smedes op het kaft en niet: Taede A. Smedes: een teken dat dit niet het definitieve omslag is?

  12. #13 door Taede A. Smedes op 24 februari 2009 - 12:44

    Hallo Jan,
    Ja, het is de definitieve omslag. En ook is de “A.” in mijn naam verdwenen (dat vond de uitgever minder formeel).
    En wat september betreft: de uitgever hoopt dat het boek rond juni uitgebracht kan worden. Maar het wordt in de najaarsaanbieding aangeboden (voorjaarsaanbieding kon niet meer omdat de catalogus etc. al gedrukt was). Vandaar dat er september staat bij de aanbieding. Ik ga er dus voorzichtig vanuit dat het eerder wordt, maar ja, je weet het nooit he. 😉

  13. #14 door JOhn op 3 maart 2009 - 10:51

    Kon het niet laten om even te reageren:
    “Ik ben een athëist, maar zeer zeker geen PVV’er (godzijdank).”
    Een atheïst die God dankt? Hoe hypocriet kun je zijn?
    “Ik begrijp je reactie niet helemaal, Hans. Ik moet wel zeggen dat ik echt verbaasd ben door de kritiek van atheïsten op mijn ironisch bedoelde opmerking.”
    Deze zelfde Hans is op atheïstische fora actief, en meent zich daar alle vrijheden tegen andersdenkenden te kunnen veroorloven, maar o wee als je een keer een grapje over het atheïsme maakt. Op diezelfde fora leg ik overigens uit, op basis van door henzelf gehanteerde criteria, dat atheïsme wel degelijk een religie is.
    Sorry dat ik het moet zeggen, maar de reactie van Hans druipt van de hypocrisie:”Het is altijd bedenkelijk om grapjes te maken over een groep ,omdat de individuen in de groep daar ook mee bedoelt worden”
    Zelf doe je niet anders. En gezien de herkenbare schrijfstijl en spellingsvauten ben je ook onder andere namen actief.
    Beste Taede, ga rustig door met grapjes maken, dat houdt het luchtig en humor is de scherts van de ernst. Maar helaas blijkt het atheïsme zeer humorloos te zijn, al spiegelt men dat liever op anderen.

  14. #15 door John op 3 maart 2009 - 10:52

    @Gerdien: Kun je me uitleggen wat deze link met dit artikel te maken heeft? Persoonlijk vindt ik hem zeer off-topic.

