Darwin in Domineesland

Ik ben momenteel het boek Darwin in Domineesland van Bart Leeuwenburgh aan het lezen. Leest vlot weg, maar ik erger me mateloos aan het ontbreken van voetnoten en referenties. Leeuwenburgh verwijst naar literatuur en artikelen, maar geeft geen verwijzing waar ik ze kan vinden. Hij citeert, maar geeft geen bron. Weer eens een uitgever die gedacht heeft: lezers zijn dom, laten we ze dom houden door geen referenties te noemen.

Affijn, gelukkig bezoek ik wel eens het Freethinker-forum. Toevallig kwam ik daar DEZE LINK (pdf) tegen naar het originele proefschrift. Onleesbaar proza, want academisch, maar wel met een overdosis referenties. Én met materiaal dat niet in het boek staat. Joepie!! Met dank aan Freethinker Heeck.

Overigens is het proefschrift ook te downloaden via de website van de Erasmus Universiteit: http://repub.eur.nl/publications/index/655561142.

Aanvulling, 09/03/2009: Ik heb bovenstaande tekst enigszins aangepast nadat ik een mailtje van Bart Leeuwenburgh ontving waarbij hij zich verbaasd toonde over mijn kwalificatie dat het proefschrift “onleesbaar proza” was, “aangezien de tekst van de handelseditie nagenoeg identiek is aan de tekst in de proefschrifteditie, zij het sterk ingekort.” Hij heeft gelijk. Ik geef toe dat ik de PDF-file slechts snel heb doorgekeken (leest ook niet zo lekker op computerscherm), waarbij ik wel zag dat het proefschrift veel uitgebreider was (met meer, ook methodologische, secties dan het boek). Ik heb te snelle conclusies getrokken. Blijft staan dat ik het jammer vind dat de verwijzingen etc. gesneuveld zijn. Of je dat als een “dom houden” van lezers moet betitelen (zoals ik doe) is natuurlijk onderwerp voor discussie.

