Recensie Anton de Wit van “God én Darwin”

Anton de Wit – een auteur die ik hogelijk waardeer, maar die ik nog nooit heb ontmoet – heeft een recensie van mijn boek geschreven die ik met gloeiende oortjes van verlegenheid heb zitten lezen.

Lees zelf maar, hier: http://antondewit.wordpress.com/2009/07/02/smedes-versus-smedes/.

, , , , , , , ,

  1. #1 door collegavanerik op 18 augustus 2009 - 23:07

    Taede,
    Anton de Wit citeert uit je boek:
    Ik gebruik de term “post-theïstisch”, maar ik had het ook “pre-theïstisch” kunnen noemen. Het theïsme is namelijk een uitvinding van de Verlichtingsfilosofie. Het is het resultaat van een poging om het spreken over God te systematiseren door middel van categorieën uit de achttiende-eeuwse filosofie.
    Ik en anderen met mij op het freethinker forum vragen ons af welke bronnen deze stelling ondersteunen. Gezien het feit dat het credo van Nicea uit de vierde eeuw naar mijn mening zeer theistisch is, en ook de verwerping van de RK transsubstantiatieleer door Calvijn gebeurt al in de zestiende eeuw.
    Wellicht dat je hier een nieuw onderwerp voor kunt openen, want het lijkt me de kern van je theologie.

