Vanavond (en morgen) Alister McGrath in Groningen

Straks ga ik op weg naar Groningen, waar ik vanavond een kritische reactie mag geven op de lezing die Alister McGrath daar zal geven. De titel van zijn lezing is Darwinism and the Divine: Evolutionary thought and religious belief – een even veelzeggende als nietszeggende titel. Ik hoop wel dat de lezing iets meer inhoudt dan (opnieuw) de boodschap dat geloof en evolutie prima samen door één deur kunnen. Er zal ook een biologe reageren op McGraths verhaal.

Ik ben benieuwd naar het hele event, ook om McGrath te ontmoeten. Ik heb hem tweemaal eerder kort ontmoet, eenmaal bij de promotie van Wilco van Holten in Utrecht, eenmaal op de VU (ik geloof in 2006). Maar vanavond moet ik met de organisatie en McGrath dineren en daarna improviseren, omdat ik geen idee heb waar zijn lezing precies over zal gaan…

Overigens is morgen in Groningen de boekpresentatie van de Nederlandse vertaling van zijn boek over natuurlijke theologie, The Open Secret, welke bij Kok Kampen zal verschijnen. Helaas zal ik daar vermoedelijk niet bij kunnen zijn, omdat ik ‘s middags in Nijmegen een vergadering heb.

  1. #1 door Rene Fransen op 19 september 2009 - 11:04

    De vorige lezing in de serie Darwin Today staat hier: http://studium.hosting.rug.nl/Programma/geluidsarchief.htm.
    Ik hoop/verwacht dat McGrath daar ook komt te staan.

  2. #2 door Kees de Vries op 19 september 2009 - 13:33

    En?
    Hoe was het in Groningen?
    Ik heb een keer in een boekwinkel met een anti-Dawkins boek van hem in mijn handen gestaan. Bij een vluchtig prikken van enkele passages maakte het geen sterke indruk. Ik heb het derhalve niet gekocht.

