Nieuw boek: “Darwins nobele streven”

Zojuist bracht de postbode mij een onverwacht maar zeer welkom cadeautje: een exemplaar van de vuistdikke nieuwe vertaling van het laatste boek van Desmond & Moore, met als Nederlandse titel Darwins nobele streven (Nieuw Amsterdam 2009, ISBN 978 90 468 0585 5; € 34,50; oorspronkelijke titel Darwin’s Sacred Cause). Ik vermoed dat dit boek een dezer dagen dus in de boekhandels zal liggen.

Het is een paperback geworden, wat ik enigszins jammer vind, aangezien de biografie van Desmond & Moore in hardback is uitgebracht. Dit boek vult die biografie aan en het was aardig geweest als het dezelfde uitvoering had gekregen. Ik begrijp uiteraard wel dat de prijs door de paperback-uitvoering lager kan worden (35 eureo voor deze paperback tegen maar liefst 50 euro voor de ingebonden biografie).

Ik heb ondertussen de inleiding gelezen, en ik ben begonnen te watertanden. De vertaling is prachtig, zeer leesbaar, ook met een mooie bladspiegel – kwaliteit zoals ik zo langzamerhand van Nieuw Amsterdam gewend ben. Het leest weg als een roman. Een zeer aan te raden boek dus!

