Het muziekraadsel is opgelost!

Het is waarlijk ongelooflijk – ik had de moed al bijna volledig opgegeven, en plotseling, als een blikseminslag, komt dan toch nog de oplossing. Enkele dagen geleden schreef ik een prijsvraag uit om erachter te komen wie de componist was van een bepaald muziekstuk dat ik al jaren zoek.

En gisteren kreeg ik plotseling de oplossing.

Het muziekstuk heet On the Future of Aviation en is afkomstig van Jerry Goodman, een jazz-fusion muzikant. Het nummer staat op het gelijknamige album dat in 1985 uitkwam, en nu nieuw voor rond de 45 Euro te koop is, maar voor een prikje via Ebay. Ik heb het album al in bestelling…

De prachtige videoclip – die ik me ook nog herinner uit de begindagen van de commerciële omroep, toen sommige commerciëlen alleen nog ‘s avonds uitzondden, en er overdag landschapsfilmpjes met ondersteunende muziek vertoond werden – staat op Youtube:

Het gesigneerde exemplaar van mijn boek gaat daarmee naar Wim Hiemstra uit Leeuwarden. Ik moet hem nog eens vragen hoe hij erachter is gekomen, want aan de reacties op Youtube te lezen, zijn er talloze mensen die net als ik 15-20 jaar gezocht hebben om de haunting melodie van dit nummer te pakken te krijgen… Gefeliciteerd Wim en ongelooflijk bedankt!

