Het kabinet is gevallen!

Net als ik het vorige blogitem (over de oplichtingssite anoniemeliefdesberichten.com) publiceer, zie ik dat ons kabinet gevallen is. Godzijdank! Eindelijk duidelijkheid. Want dat ons kabinet niet langer geloofwaardig was, was al lang duidelijk. Gisteren nog schreef NRC Handelsblad dat de NAVO hoogst verbaasd was over de Nederlandse discussie: want het was Nederland zelf die de brief had aangevraagd! En dan Balkenende, Bos en Verhagen maar lopen verkondigen dat ze van de brief niets wisten. Wat een hypocrisie!

Er was ooit sprake van dat Balkenende kandidaat was voor de positie van eerste Europese minister-president (een positie die de Belg Van Rompuy heeft gekregen). Europa mag in de handen klappen van blijdschap dat Balkenende het niet is geweest. Want Balkenende is één lange mislukking. Drie kabinetten die hij heeft geleid zijn gevallen. Zoals op Teletekst te lezen valt: “Het is de derde keer dat een kabinet van Balkenende valt. Balkenende I viel na 87 dagen door ruziënde LPF-ministers en Balkenende II viel na ruim drie jaar over de kwestie-Hirsi Ali. Balkenende III was daarna tot aan de verkiezingen een rompkabinet.”

Er zullen nu verkiezingen komen. Wie die zal winnen? Dat is niet zo moeilijk te raden. Dat zal de partij van Wilders zijn. Ben ik daar bang voor? Ik was dat wel, maar ik begin te twijfelen. Met name sinds ik een artikel deze week in Intermediair heb gelezen. Ik begin nu inderdaad te denken dat we Wilders maar moeten laten regeren. Maar daarover later meer.

Op dit moment ben ik gewoon blij dat het kabinet gevallen is. Ik zal vanavond een glas wijn drinken op Balkenende. Dat hij maar gauw de politiek geheel en al mag verlaten…

Aanvulling, 22 februari: Het Nederlands Dagblad komt voor het CDA op door Balkenende op te hemelen en de PvdA impliciet de schuld te geven van alle ellende:

Het is Balkenende nauwelijks te verwijten dat zijn kabinetten voortijdig aan hun eind kwamen, want dat is gebeurd met bijna alle kabinetten in dit land. De omstandigheden waarmee hij als minister-president te maken kreeg, waren vaak moeilijker dan die van velen voor hem. Zo gezien is het een prestatie dat twee van zijn kabinetten het drie jaar volhielden.

Balkenende kan wel iets leren van de kabinetten die duurzaam bleken en waaraan het CDA deelnam: het waren allemaal kabinetten zonder de PvdA.

Deze twee alinea’s zitten vol met drogredenen, maar ik ga er niet over uitwijden. Dergelijke berichtgeving van het ND is overigens niet verwonderlijk. Veel ND-lezers zullen immers of Christen Unie of CDA stemmen. Het is dus duidelijk waar redacteur Willem Bouwman (de schrijver van het stuk) op gaat stemmen.

  1. #1 door André de Hooge op 20 februari 2010 - 10:36

    Het kabinet is gevallen???? Dat was dus die enorme dreun die ik afgelopen nacht hoorde!!!

  2. #2 door Gerdien op 22 februari 2010 - 03:29

    Hopelijk worden we na de verkiezingen geregeerd door iets anders dan een stel klungelende amateurs …

  3. #3 door Steven op 22 februari 2010 - 21:32

    “En dan Balkenende, Bos en Verhagen maar lopen verkondigen dat ze van de brief niets wisten. Wat een hypocrisie!”
    Dit klopt niet. Alleen Bos zei dat hij er niets van afwist. Balkenende en Verhagen zeggen dat Bos het heel goed wist. Bos’ partijgenoot Koenders bevestigde dat in een moment van loslippigheid. Het lijkt er dus op dat Bos gejokt heeft.

  4. #4 door Gerdien op 23 februari 2010 - 04:58

    Zie

    voor een afgewogen mening en een slechte interviewster.

  5. #5 door Wim op 23 februari 2010 - 08:30

    Als Wilders mag gaan (mee)regeren zullen we zien hoe lang het stand houdt, als de kabinetsformatie al niet voortijdig in een crisis eindigt. Ik denk dat er een hoop gedoe binnen de PVV uiteindelijk voor LPF-toestanden zal zorgen en staan we binnen no-time weer bij de stembus.
    Bert Visscher zou wel zeggen: “Kwam eenmaal voor, mijn advies: blijf dan weg!”

  6. #6 door Adriaan op 23 februari 2010 - 13:23

    >”[i]Er zullen nu verkiezingen komen. Wie die zal winnen? Dat is niet zo moeilijk te raden. Dat zal de partij van Wilders zijn. Ben ik daar bang voor? Ik was dat wel, maar ik begin te twijfelen. Met name sinds ik een artikel deze week in Intermediair heb gelezen. Ik begin nu inderdaad te denken dat we Wilders maar moeten laten regeren. Maar daarover later meer.[/i]”
    Ben nou toch wel erg benieuwd wat er dan wel niet in Intermediair gestaan kan hebben dat een weldenkend mens er toe kan brengen om Geert Wilders niet meer als een levensgroot gevaar te zien.
    OK, over twee jaar is het slaande ruzie, vechten ze mekaar het kot uit en hebben we iedere week wel een drank- of fraudeschandaal in PVVgelederen, maar hoe stuitend ik het duo Balkenende-Verhagen ook vond, ik had toch liever gezien dat dat proces al een lekker eindje op gang was voordat er landelijke verkiezingen kwamen.

  7. #7 door Adriaan op 23 februari 2010 - 13:23

    >”[i]Er zullen nu verkiezingen komen. Wie die zal winnen? Dat is niet zo moeilijk te raden. Dat zal de partij van Wilders zijn. Ben ik daar bang voor? Ik was dat wel, maar ik begin te twijfelen. Met name sinds ik een artikel deze week in Intermediair heb gelezen. Ik begin nu inderdaad te denken dat we Wilders maar moeten laten regeren. Maar daarover later meer.[/i]”
    Ben nou toch wel erg benieuwd wat er dan wel niet in Intermediair gestaan kan hebben dat een weldenkend mens er toe kan brengen om Geert Wilders niet meer als een levensgroot gevaar te zien.
    OK, over twee jaar is het slaande ruzie, vechten ze mekaar het kot uit en hebben we iedere week wel een drank- of fraudeschandaal in PVVgelederen, maar hoe stuitend ik het duo Balkenende-Verhagen ook vond, ik had toch liever gezien dat dat proces al een lekker eindje op gang was voordat er landelijke verkiezingen kwamen.

