Jaha! Het is ‘em echt… toch?

Het verhaal over de gevonden Ark van Noach gaat door:

http://www.refdag.nl/artikel/1474873/Ark+van+Noach+zou+nu+echt+gevonden+zijn.html.

Nader onderzoek op het internet levert weinig op. De Gazet van Antwerpen heeft ook een berichtje, maar de bron daarvoor is het bericht in het Reformatorisch Dagblad. Als je het filmpje op de site van het Refdag bekijkt, dan zie je alleen Chinezen. Het staat op Youtube en zou ook een fantastische hoax kunnen zijn. De "expert" die erbij is gehaald, Gerrit Aalten, is volgens een andere site een "amateurhistoricus" die zich al 35 jaar met het onderwerp bezighoudt. Hij zou volgens het Refdag nu bij het onderzoeksteam zijn gevoegd vanwege zijn expertise op dit vlak. Opnieuw: het kan ook gewoon een schitterend gemaakte hoax zijn. Ik vermoed dat Aalten zich volledig baseert op het filmpje; ik kan uit het Refdag-bericht niet opmaken dat hij al in de Ark is geweest. Dus opnieuw: ik vermoed dat het hier gaat om een mooi gemaakte hoax. Of het gaat gewoon om een oud schip dat toevallig zo'n 5000 jaar geleden in de buurt van de Ararat is gestrand.

Ook Foxnews bericht over de vondst, en opnieuw duikt de naam van de Nederlandse Ark-onderzoeker op: "the evangelical ministry remains convinced that the current find is in fact more likely to be the actual artifact, calling upon Dutch Ark researcher Gerrit Aalten to verify its legitimacy." 

Overigens heeft Foxnews ook al snel een update, met experts die verklaren dat het om een hoax gaat. 

Tot zover maar even…

Aanvulling, 12/05/2010: Vandaag staat op de Refdag-site ook een reactie van oud-testamenticus M.J. Paul. Ook hij is erg sceptisch over de vondst. Het stuk begint met te stellen: "Het zou prachtig zijn als de ark van Noach eindelijk gevonden is…" Ik zou het echter een ramp voor het christelijk geloof vinden. Maar daar kom ik nog op terug.

De onderzoekers hebben nu zelfs al een site opgezet, zie hier: http://www.noahsarksearch.net/eng/ 

  1. #1 door gerdien op 12 mei 2010 - 11:18

    Zijn het niet de restanten van een houten huis?

  2. #2 door Taede A. Smedes op 12 mei 2010 - 11:56

    Hallo Gerdien,
    Dat zou me niets verbazen. Ik heb echter behalve het filmpje op de Refdag-site nog niet veel fotomateriaal gezien. Ik vermoed echter dat je wel eens gelijk kon hebben.

  3. #3 door Rene Fransen op 12 mei 2010 - 16:43

    Onder Amerikaanse creationisten is deze vondst al even geleden als een hoax ontmaskerd, zie onder meer http://toddcwood.blogspot.com/2010/04/more-on-not-noahs-ark.html.

