Doe NRC Handelsblad in de ban!

Ik heb NRC Handelsblad vanochtend in de ban gedaan. Ik heb het helemaal gehad met deze krant. Ik had al een aantal jaren een digitaal abonnement. Begin januari kreeg ik de aanbieding voor een zaterdagabonnement, inclusief digitaal abonnement voor een prijs die slechts vijf euro hoger lag dan het digitale abonnement alleen. Dan kon ik weer netjes zaterdags de krant aan tafel lezen. Ik heb direct ja gezegd, en eind januari kon het abonnement ingaan.

Gisteren echter kreeg ik een brief in de brievenbus, met als opening:

“Slecht nieuws. Op 1 februari is het Zaterdagplusabonnement veranderd in een Zaterdagabonnement. U ontvangt de krant op zaterdag zoals u gewend bent. Maar u heeft niet langer gratis toegang tot NRC Handelsblad Digitaal.”

De reden? Die is even banaal als belachelijk:

“Met de komst van de iPad en andere zogeheten tablets nemen de mogelijkheden om de krant digitaal te lezen zienderogen toe. Wilt u als lezer al deze mogelijkheden ten volle kunnen benutten, dan moeten wij als uitgever extra investeren om onze journalistiek digitaal optimaal te presenteren. Dat doen wij graat, in de overtuiging dat deze apparaten een nieuwe dimensie aan kranten lezen geven, Maar het betekent ook, dat we onze digitale editie niet langer kosteloos kunnen aanbieden.”

Er komt een overgangsperiode. Tot 1 juli 2011 zou ik toegang blijven houden tot NRC Handelsblad Digitaal. Wil ik daarna ook nog gebruik maken van de digitale editie, dan moet ik maar liefst 9 euro per maand extra betalen. Dus op jaarbasis ruim 100 euro extra. Vanwege een hype.

Ik heb vanochtend met NRC Handelsblad gebeld om mijn abonnement in zijn geheel op te zeggen. Dat kan, aangezien NRC Handelsblad eenzijdig de contracten wijzigt, dan is de klant gerechtigd om het contract op te zeggen. Het was druk, ik moest tien minuten wachten. De dame aan de andere kant van de lijn leek het niet eens gek te vinden dat ik belde om mijn abonnement op te zeggen. Blijkbaarbaar hebben ze het er maar druk mee.

Ik vind het werkelijk belachelijk, grenzend aan oplichting. In januari mensen lokken met een mooie aanbieding (de verkopers staan nog iedere zaterdag in Nijmegen potentiële klanten te verleiden), terwijl de redactie natuurlijk al lang wist van deze koerswijziging.

Ik hoop dat NRC Handelsblad veel klanten gaat verliezen. Ze schofferen de klanten met als excuus dat ze in de presentatie van hun journalistiek moeten investeren. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan. Ik heb behoefte aan inhoud. De journalistiek in Nederland is de laatste jaren al aan een enorme deflatie onderhevig, en die lijkt met deze wending om in digitale presentatie te investeren in plaats van in inhoud, nog verder door te zetten. NRC Handelsblad op zaterdag is een flutkrant geworden, de dunste zaterdagkrant van Nederland.

Ik ben jarenlang lid van NRC Handelsblad geweest. De liefde is nu over. Weg ermee.

Aanvulling, 16.10 uur: NRC Handelsblad krijgt veel negatieve reacties op het nieuwe beleid, en reageerde kort geleden met de volgende blog: http://weblogs.nrc.nl/nrclab/2011/02/11/stijging-prijs-digitale-abonnement-groot-maar-reeel/. De reactie van NRC Handelsblad op de ongelooflijke prijsstijging is even sinpel als arrogant: 

“Voor wie dat [= de nieuwe prijs] teveel wordt kan opzeggen. Wij zeggen: de journalistiek van NRC Handelsblad is het waard.”

 Zie ook: http://www.hpdetijd.nl/2011-02-11/nrc-digitaal-72-procent-duurder

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/02/unieke_exitstrategie_nrc_hande.html

 

  1. #1 door Marianne Lunshof op 11 februari 2011 - 13:06

    Ook wij namen in januari een zaterdagplusabonnement (na 25 jaar een zesdaags abonnement) om een maand later bovenstaande brief te ontvangen. Niet alleen is de tussentijdse prijsverhoging discutabel, maar het is vooral de vreemde argumentatie die ergernis oproept. Van dit abonnement is het digitale gedeelte immers de kern, en de papieren zaterdagkrant een fijne extra. In de brief die abonnees mochten ontvangen wordt het voorgesteld alsof zij louter een abonnement op de papieren zaterdagkrant hebben afgesloten met als leuk gratis (!) bonusje digitale toegang. Ach, en dat bonusje vervalt nu, voor niets gaat de zon op nietwaar, en de abonnee behoudt de zaterdagkrant, dus wat heeft hij te zeuren… Als alternatief wordt aangeboden een zesdaags abonnement (een speciaal aanbod, maar he, hadden we dat niet net een maand geleden beeindigd?) maar niet een volledig digitaal abonnement, wat misschien toch meer in het verlengde van het zaterdagplusabonnement zou liggen. De hele brief getuigt van minachting van de lezer, alsof we allemaal een stelletje ingedutte bejaarden zijn, die je dit wel door de strot kunt duwen! Ontevreden abonnees, verenigt u en zeg massaal uw abonnementen op!

  2. #2 door Marianne Lunshof op 11 februari 2011 - 13:26

    Nog een kleine toevoeging: het uitgeklede zaterdagplusabonnement is niet in prijs gedaald. Dat betekent dat het nu goedkoper is elke zaterdag de losse editie te kopen (scheelt zo’n 20 euro). Wat een prijsbeleid!
    En hoe gaan NRC Handelsblad en nrc.next straks omspringen met de aankondiging van Apple dat het bedrijf vanaf april 30% commissie wil als die kranten hun abonnees een digitale iPad-versie aanbieden? Krijgen we dan weer allemaal een brief?

  3. #3 door hans nijenhuis op 11 februari 2011 - 15:41

    Prijsverhogingen zijn nooit makkelijk uit te leggen, maar we doen een welgemeende poging: http://weblogs.nrc.nl/nrclab/?utm_campaign=footer&utm_source=nrc.nl

  4. #4 door Taede Smedes op 11 februari 2011 - 15:55

    Geachte heer Nijenhuis,
    Met alle respect, het gaat niet zozeer om de prijsverhoging an sich. Het gaat om de timing en de wijze van communicatie. Het gaat om de manier waarop NRC in januari – zoals de NRC-verkoper mij vertelde vanwege het begin van het jaar dé maand om abonnementen te verkopen – nog klanten lokt met mooie abonnementsprijzen en cadeautjes, en een maand later dan plotseling het contract eenzijdig verandert. Mij maak je niet wijs dat niet al maanden vantevoren is bepaald dat de prijs van de digitale toegang omhoog moest, en ook wanneer dat zou gebeuren. En dat was al ruim voor januari bekend.
    Let wel: ik heb in januari telefonisch contact gehad met een dame van de abonneeservice. Het zou netjes zijn geweest als zij me erop had geattendeerd dat de abonnementen zouden veranderen. Dat heeft ze niet gedaan. Heeft NRC wellicht bewust hun eigen abonneeservice in het ongewisse gehouden over de aanstaande veranderingen? Ik zal niet ontkennen dat ik zo begin te denken.
    Ik ben vermoedelijk in totaal ruim 6 of 7 jaar abonnee geweest van NRC Handelsblad, in papieren en later (ook) in digitale versie. (Ik vermoed dat de totale abonnementstijd in de buurt van de 10 jaar komt, aangezien we in Groningen ook een tijdlang abonnee van NRC zijn geweest.) Er is in die periode veel misgegaan met de abonneeservice en met de bezorging. Toch ben ik bij NRC gebleven. Nooit ben ik zo geschoffeerd als nu het geval is. Nu is de maat vol.

  5. #5 door gert korthof op 12 februari 2011 - 11:54

    Taede, ik heb al 10 jaar geleden het abonnement op de papieren nrc opgezegd omdat het zeer slecht bezorgd werd. Ik heb echter het geluk dat ik op 1 minuut afstand van een supermarkt woon waar ik (bij de klantenservice direct bij de ingang) een nrc kan kopen. Op zaterdag. Daar hebben ze ook de Volkskrant. Op zaterdag. Aan twee zaterdag edities heb ik meer dan genoeg.
    Taede, het lucht in ieder geval op om actie te ondernemen! Behalve dingen stopzetten moet je natuurlijk ook nieuwe dingen initiëren. Al van bank gewisseld?

  6. #6 door gert korthof op 12 februari 2011 - 11:54

    Taede, ik heb al 10 jaar geleden het abonnement op de papieren nrc opgezegd omdat het zeer slecht bezorgd werd. Ik heb echter het geluk dat ik op 1 minuut afstand van een supermarkt woon waar ik (bij de klantenservice direct bij de ingang) een nrc kan kopen. Op zaterdag. Daar hebben ze ook de Volkskrant. Op zaterdag. Aan twee zaterdag edities heb ik meer dan genoeg.
    Taede, het lucht in ieder geval op om actie te ondernemen! Behalve dingen stopzetten moet je natuurlijk ook nieuwe dingen initiëren. Al van bank gewisseld?

  7. #7 door K. de Vries op 17 februari 2011 - 11:14

    NRC Handelsblad heeft meer moeite de lezers tevreden te houden. Een andere recente misser is een reclameomslag dat eind vorig jaar ineens voor de helft de voorpagina bedekte. Dat zou in totaal vijf keer gebeuren, maar na drie keer heb ik niets meer gezien. Hoewel ik nergens een excuus of bevestiging heb gezien dat die omslagen gestopt zijn, neem ik maar aan dat lezersprotesten hebben geholpen.
    Ik heb ook al gehoord van opzeggingen vanwege de plaatsing van de column van PVV-politicus Martin Bosma. Zijn schrijfsels zijn inderdaad de NRC onwaardig.
    Missers van de nieuwe eigenaar en hoofdredacteur van de krant. We hebben echter niet veel kwaliteitskranten meer in Nederland. Ik blijf nog even abonnee, gewoon op de papieren krant.

  8. #8 door K. de Vries op 17 februari 2011 - 11:14

    NRC Handelsblad heeft meer moeite de lezers tevreden te houden. Een andere recente misser is een reclameomslag dat eind vorig jaar ineens voor de helft de voorpagina bedekte. Dat zou in totaal vijf keer gebeuren, maar na drie keer heb ik niets meer gezien. Hoewel ik nergens een excuus of bevestiging heb gezien dat die omslagen gestopt zijn, neem ik maar aan dat lezersprotesten hebben geholpen.
    Ik heb ook al gehoord van opzeggingen vanwege de plaatsing van de column van PVV-politicus Martin Bosma. Zijn schrijfsels zijn inderdaad de NRC onwaardig.
    Missers van de nieuwe eigenaar en hoofdredacteur van de krant. We hebben echter niet veel kwaliteitskranten meer in Nederland. Ik blijf nog even abonnee, gewoon op de papieren krant.

%d bloggers liken dit: