Afscheid van de space shuttle in stijl

Vanavond heb ik wat moois gezien. Niet heel bijzonder maar toch. Er kwam een heus ruimteschip over. Leonie moest eigenlijk naar bed, maar wilde het ook zien. Uiteindelijk viel het haar toch wat tegen. Ons astronautje-in-spe had een echt ruimteschip verwacht met gedonder, geraas, rookwolken en vuurspuwende motoren (en Dora en Boots achter het stuur). Het waren echter slechts twee sterren die overkwamen.

Vanavond was het International Space Station goed te zien. Rond kwart voor zeven kwam het vanuit het westen, zo uit de gloed van de ondergaande zon, overvliegen, ging net onder het maansikkeltje door (en langs Jupiter) en verdween uiteindelijk vanuit mijn positie gezien achter de huizen in het oosten. Maar het waren twee sterren. Want vóór het ISS vloog de space shuttle Discovery, die vandaag was losgekoppeld van het ISS en zich momenteel aan het klaarmaken is voor de thuisreis – de allerlaatste vlucht van deze space shuttle.

En terwijl de twee sterretjes met magnitude -2.6 geluidloos door het luchtruim voortbewogen, overviel me een vreemd gevoel van nostalgie. Want de space shuttles waren er al toen ik nog een kind was, in de jaren '80. Zij werden toen gezien als de voorbodes van hypermoderne vliegtuigen die gewone mensjes, en uiteindelijk ook mij, de ruimte in zouden brengen… en daar voorbij. Het waren de space shuttles die me warm maakten voor ruimtevaart, voor de sterrenkunde en het mysterie van de kosmos dat uitgestrekt voor ons ligt, voor het grijpen, zo lijkt het. Nachtenlang heb ik ervan gedroomd. Maar het mocht niet zo zijn. De space shuttles zijn nu te oud, ze worden afgedankt. Het ruimtevaartprogramma lijkt tot stilstand gekomen, de geldkraan wordt langzaam dichtgedraaid.

Maar toch: ik heb de space shuttle nog gezien, in het echt, vanavond, vanuit Nederland, stevig met twee voeten op de Aarde, vanuit mijn achtertuin. Wat was het toch een mooi gezicht, die twee sterretjes in de lucht. Ik heb nog net niet gezwaaid. Bye bye Discovery… 

(Bron foto: http://connect.in.com/space-shuttle-discovery/photos-space-shuttle-discovery-iss-0a225c020cbfe0ee.html.)

  1. #1 door Gert Korthof op 9 maart 2011 - 11:59

    een theoloog die met heimwee naar de hemel tuurt!
    (ik heb het helaas gemist! bedankt voor de foto!)

