Een seminar over “Cognitive Science of Religion and Christianity”

Terwijl ik dit bericht zit te typen, zit ik ook voortdurend na te denken wat ik allemaal nog moet inpakken. Ik vertrek namelijk over twee dagen naar de Verenigde Staten. Aan Calvin College in Grand Rapids, Michigan, ga ik een seminar volgen van twee weken, waarvoor ik ben uitgenodigd, nadat ik in juli vorig jaar daarvoor een klein projectvoorstel schreef. (Ik heb het onderzoeksvoorstel geschreven en ingediend terwijl ik zo’n 30 graden koorts had, het bleek later stikvol tikfouten te zitten, ik was toen behoorlijk ziek, maar het voorstel is gelukkig goed genoeg bevonden.)

Het seminar dat ik ga volgen is getiteld Cognitive Science of Religion and Christianity en wordt geleid door prof. Justin Barrett. Ik ga me twee weken intensief bezighouden met de cognitive study of religion onder leiding van één van de toonaangevende onderzoekers op dit terrein. Ik heb Barrett vorig jaar al gesproken op de ESSSAT-conferentie in Edinburgh, en kijk al uit naar de interessante gesprekken die ongetwijfeld zullen volgen. Ik heb een stapel boeken toegestuurd gekregen en een reader van zo’n 600 pagina’s vakartikelen, dus ik vermoed dat ik daar wel even zoet mee ben. Gelukkig is er ook genoeg tijd om te genieten van de mooie omgeving. En uiteraard hoop ik tijd te vinden om af en toe wat te bloggen. Ik hoop dan ook wat dieper op mijn onderzoeksplannen in te gaan.

In ieder geval zal dit voor de vaste blogbezoeker enigszins duidelijk maken waarom ik de laatste tijd zoveel aandacht aan de cognitief-evolutionaire benadering van religie heb gegeven…

Het seminar in 2011 zal het eerste zijn van een serie van drie. Volgend jaar ben ik weer op Calvin College uitgenodigd om een seminar van één week te volgen (waar de tussenresultaten van ons onderzoek tot dan gepresenteerd zullen worden). In 2013 zal een grote conferentie worden gehouden in Seattle, waar de deelnemers zullen worden uitgenodigd om de uitkomsten van hun onderzoek te presenteren.

Ik kan hier dus met een gerust hart over schrijven: wordt vervolgd… 

 

, ,

  1. #1 door Tom Uytterhoeven op 22 juli 2011 - 11:52

    Knap dat je op dat niveau mag/kan meedenken! Welgemeende proficiat!

  2. #2 door Jan Riemersma op 22 juli 2011 - 12:37

    Ik sluit me bij Tom aan. Ik hoop eigenlijk stiekum dat we ook inhoudelijk wat meekrijgen over wat er wordt gezegd op het symposium (via twitter is goed, ik ben inmiddels een ‘volger’:).
    Heel veel leerzame en bovendien aangename dagen toegewenst!

  3. #3 door Gerdien op 22 juli 2011 - 15:50

