Vandaag…

Eventjes weg van de discussies over atheïsme of creationisme. Hieronder staat een plaatje van de Dalai Lama bij, maar de afgedrukte spreuk had even goed uit de Bijbel kunnen komen… Dit komt heel mooi overeen met hoe ik in het leven sta…

,

  1. #1 door Eelco van Kampen op 19 januari 2012 - 10:45

    En de spreuk had natuurlijk ook uit een willekeurig humanistisch boek kunnen komen.

    Leuke spreuk: zeker !

  2. #2 door Benach op 19 januari 2012 - 11:09

    Hmm, ik zie de fysieke overeenkomsten tussen de Dalai Lama en Taede ook al. Kalende, brildragend, ik mis alleen nog de kasaya bij Taede.🙂

  3. #3 door Arend Smilde op 19 januari 2012 - 11:40

    Hier heb je een fragment-van-een-fragment uit het werk van George Macdonald (1824-1905), opgenomen in de bloemlezing (1946) door C. S. Lewis waarvan mijn vertaling binnenkort in het Nederlands verschijnt:
    “… And such people, instead of taking thought about their work, generally take thought about the morrow, in which no work can be done any more than in yesterday. The Holy Present!”

  4. #4 door Verbaasde atheïst op 19 januari 2012 - 15:19

    Zo zie je maar Taede, ook atheïsten kunnen geloven en tot geloof oproepen…;)

  5. #5 door Lucas Blijdschap op 19 januari 2012 - 19:38

    @Arend je maakt hierboven op heel subtiele wijze reclame voor je eigen werk, en terecht naar mijn idee. Door op je naam te klikken geraakte ik op jouw pagina’s over Lewis.
    ‘Als iemand zijn eigen geloof niet ver­woor­den kan in gewone, alle­daagse taal, waarbij een buiten­staander zich direct iets kan voor­stellen, dan is het een van tweeën – óf zo iemand weet zelf niet goed wat hij gelooft, óf hij gelooft het zelf niet.’
    Dat is mij uit het hart gegrepen.
    Taede staat me vast wel toe jouw ‘reclame’ nog even aan te dikken. Het stuk ‘Waarom schreef C. S. Lewis zoals hij schreef’ is een leuke opwarmer, en wie vervolgens de samenvatting ‘De afschaffing van de mens leest’ raakt misschien net als ik wel geïnteresseerd in de wereldberoemde onbekende Lewis. Ik ga in ieder geval een paar boeken van hem lezen. Bedankt voor de link en succes met je werk!

  6. #6 door Steven op 20 januari 2012 - 09:03

    Inderdaad, prachtige pagina’s Arend. Je site verdient een veel grotere bekendheid. Ik zag hem voor het eerst, terwijl ik toch een fan ben van Lewis.
    Lewis is geweldig, vind ik, ook als je het niet met hem eens bent. Een explosie van beschaving en eruditie, en heerlijk eigenzinnig. Bovendien een romanticus pur sang. Niet alles is even meeslepend, maar The Abolition of Man is inderdaad ijzersterk. Swaab zou er nog veel van kunnen leren, denk ik. “Als je alles doorziet, zie je niets meer”.

  7. #7 door Lucas Blijdschap op 20 januari 2012 - 11:48

    Voor de liefhebbers hier de complete tekst van The abolition of Man. Uiteraard om te gebruiken naast Arends mooie vertalingen. http://www.columbia.edu/cu/augustine/arch/lewis/abolition1.htm#1

  8. #8 door Arend Smilde op 1 februari 2012 - 00:12

    @Lucas en @Steven Dank voor de enthousiaste reacties, ik zie ze pas na meer dan tien dagen. Ben vooral aangenaam verrast dat die samenvatting van The Abolition of Man blijkbaar in de smaak valt. Vergeet niet de Engelse samenvatting te lezen, die is geloof ik beter dan de Nederlandse. Je zult misschien ook iets hebben aan dit stuk: http://lewisiana.nl/arendsmilde/radicaleverlichting/essay-csl.pdf – nog niet te vinden via de homepage van Lewisiana.
    Toegegeven: het heeft allemaal weinig meer met de Dalai Lama te maken…

