Interview in Trouw met Zygmunt Bauman over de Holocaust

Het is even buiten mijn geloof-en-wetenschap-gebied om iets te schrijven over de Holocaust, maar de Holocaust komt af en toe ter sprake wanneer het gaat om de gevolgen van Darwins evolutietheorie voor de samenleving. Vandaag staat er op de website vanTrouw een zeer interessant interview met de socioloog Zygmunt Bauman, die afgelopen vrijdag de Holocaust Memorial Day Lezing aan de Radboud Universiteit gaf (ben ik niet naartoe geweest). Een opvallende uitspraak die me trof (hoewel natuurlijk de filosofe Hannah Arendt dit al lang duidelijk had gemaakt):

De nazi’s en de communisten waren geen wilde beesten. Het waren progressieve mensen, bewonderd door de grootste geesten van die tijd. Dat is een grote les die we moeten leren: voor monsterlijke daden heb je geen monsters nodig.

Een lezenswaardig interview! Overigens heeft Bauman een heel boek geschreven over de relatie tussen moderniteit en Holocaust: Modernity and the Holocaust (Cornell Univ. Press, 2001, HIER via Amazon.de verkrijgbaar). Het is ook in het Nederlands vertaald maar (hoe zou het ook anders?) al lang niet meer verkrijgbaar. De Engelse uitgave is goed leesbaar en niet te duur. Ik kom er wellicht binnenkort nog eens op terug, want het onderwerp boeit me wel.

Het Historisch Nieuwsblad plaatste overigens vandaag op hun website ook een interview met Bauman: http://www.historischnieuwsblad.nl/00/hn/nl/156/nieuws/17915/%E2%80%98Holocaust_was_niet_barbaars%E2%80%99.html

Aanvulling: En zojuist krijg ik bericht dat de integrale lezing van Bauman online staat, voor diegenen dus die het gemist hebben: http://www.ru.nl/soeterbeeckprogramma/terugblik/terugblik-2012/terugblik-per/lessons-the/virtuele-map/lezing-zygmunt/

, ,

  1. #1 door Steven op 30 januari 2012 - 12:18

    Dit is de reden waarom ik me altijd wat ongemakkelijk voel met een uitdrukking als: ‘Het succes van de wetenschappelijke methode’.
    Wetenschap is zeer ambigue, net als elke menselijke onderneming (inclusief religie). Ik noemde het al eens bij een vorige discussie: bij debatten over geloof en wetenschap wordt al te vaak de wetenschap gepresenteerd in haar stralende essentie (pure rationaliteit en methodologie) en religie in alle schrille kleuren en geuren.

  2. #2 door Benach op 30 januari 2012 - 20:15

    Oh jeetje, gaan we de Historikerstreit hier opnieuw uitvechten? *popcorn en cola pakken doet*

  3. #3 door Steven op 31 januari 2012 - 10:52

    Benach, ????

