Zit uitgeverij Boom in de financiële problemen?

“Nee hoor, met Uitgeverij Boom gaat het prima”, zei het meisje heel opgewekt door de telefoon. Maar ik bleef twijfelen en doorvragen (de journalist in me werd wakker), maar ik kreeg geen antwoord.

Uitgeverij Boom is één van de laatste uitgeverijen in Nederland die nog boeken uitgeeft die kwalitatief onovertroffen zijn – zowel qua uitvoering als qua inhoud – en die bovendien nog relatief betaalbaar zijn (met nadruk op “relatief”, want sommige boeken zijn toch nog tamelijk kostbaar).

Maar gaat het wel goed met die uitgever? Ik heb zo langzamerhand mijn twijfels…

Ik had vorig jaar een order gezet van Levinas’ boek Totaliteit en Oneindigheid waarvan al in het begin van 2011 een herziene vertaling zou uitkomen. Ik geloof dat het boek oorspronkelijk al voor januari of februari 2011 was aangekondigd, daarna werd de uitgave voortdurend uitgesteld. Uiteindelijk stond eind november op de website dat het boek in december 2011 zou verschijnen. Eveneens in die maand zou het vertaalde hoofdwerk van Adorno, Negatieve dialectiek, bij Boom verschijnen. Maar december ging voorbij en de uitgavedatum werd wéér uitgesteld.

Maar wat schetste mijn verbazing toen ik vanochtend in de Selexyz-boekhandel in NijmegenTotaliteit en Oneindigheid in behoorlijke stapels zag liggen? Een boekhandel die overigens voor de rest tamelijk leeg was – het is overduidelijk dat het met de Selexyz-boekhandels niet goed gaat, maar dat terzijde. Maar ondertussen had ik het boek dus nog altijd niet ontvangen. Ik dus vanmiddag bellen met uitgeverij Boom.

Het meisje van de administratie kon eerst mijn bestelling niet terugvinden, want blijkbaar waren ze overgegaan naar een nieuw bestelsysteem. Uiteindelijk werd ik teruggebeld. Er was met mijn bestelling iets misgegaan, er kwam een verhaal over twee lijnen, en dat mijn bestelling ergens niet was doorgekomen. En nee, het boek van Adorno was geannuleerd, dat zou niet meer verschijnen. Toen ik vroeg wat daar de reden van was, werd ze mysterieus. Nee, daar kon ze geen mededeling over doen. Er veranderde iets aan haar stem, intuïtief voelde ik dat er iets zat. Ik vroeg door. Nee, écht niet. Het had er in ieder geval niets mee te maken dat het slecht zou gaan met Boom. Zeker weten? Zeker weten.

Het boek van Adorno is inderdaad verdwenen van de website van Boom, maar staat HIER nog wel aangekondigd. Het is raar dat de vertaling is geannuleerd. Onlangs nog werd een vertaling van Deleuzes Verschil en herhaling gepubliceerd, een niet-te-begrijpen boek, dat volgens Deleuze-kenners niettemin een klassieker is. De vertaling van Adorno’s hoofdwerk – dat in het Engels wel verkrijgbaar is – zou prima passen in het fonds van Boom. En als het boek gewoon vanwege bezuinigingen etc. geannuleerd werd, prima toch? Daar hoef je toch niet zo mysterieus over te doen? Wat ik ook niet begrijp is dat er al behoorlijk wat bestellingen geplaatst waren van Adorno’s boek – aldus het meisje van de administratie – die allemaal teleurgesteld moesten worden (hebben die dan al wel bericht ontvangen? vroeg ik me af, want ik niet).

Deze week stond in de Volkskrant al een artikel dat het slecht ging met de uitgeverijen in Nederland. De uitgeverijen hadden zich voorgenomen om dezelfde omzet te halen als vorig jaar, maar wel met de helft van het aantal nieuwe boeken. Met andere woorden, er zullen veel herdrukken etcetera verschijnen en weinig echt nieuwe boeken. Dat is voor auteurs dus buitengewoon slecht nieuws. Is iets dergelijks bij Boom ook aan de hand?

Het rommelt intern bij Uitgeverij Boom al langer, hoorde ik onlangs van een collega met goede contacten binnen de uitgeverij. Het zou financieel niet goed gaan met de uitgeverij, de boeken zijn te elitair, verkopen niet genoeg, met als gevolg bezuinigingen. Zo gaf Boom oorspronkelijk de vertaling van de Verzamelde Werken van Sigmund Freud uit. Maar de psychologie-afdeling van Boom zou plotseling zijn opgeheven met als gevolg ruzie in de tent, en de restant-exemplaren van Freuds werken zijn verramsjt (ik heb er vorig jaar met Boom over gebeld, en ze gaven inderdaad toe dat de boeken verramsjt waren, maar ze wilden niet zeggen welk antiquariaat de restanten had opgekocht).

Hoe dan ook, het is allemaal raar. Als academicus zou ik het erg jammer vinden als Boom zou besluiten minder boeken te gaan uitgeven of te gaan beknibbelen op de filosofische en theologische klassiekers die ze uitgeven. De uitgeverij brengt vertalingen van filosofische klassiekers op de markt voor een tamelijk breed publiek. Er is wat dat aangaat geen uitgever in Nederland die met Boom kan wedijveren. Ik ben een grote fan van hun uitgaven. Bovendien geven ze nogal wat vaktijdschriften uit op het gebied van filosofie en theologie. Die mogen ook absoluut niet verdwijnen. Dit stukje moet dan ook niet worden opgevat als kritiek op Boom, maar als een soort noodkreet.

Langzaam worden dus de gevolgen van de financiële crisis (en het zelfmoordbeleid dat onze overheid aan het uitproberen is) zichtbaar. Mocht iemand overigens vorig jaar ook bestellingen hebben geplaatst en daar ondertussen nog niets over gehoord hebben, dan zou ik even bellen. Grote kans dat die bestellingen ook fout zijn gegaan, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik de enige ben…

, ,

  1. #1 door Daniel Schotman op 6 april 2012 - 11:01

    Als gretig afnemer van zo ongeveer iedere filosofische klassieker die door deze uitgever wordt uitgegeven, hoop ik werkelijk niet dat dit waar is. Het zou een doodsteek betekenen voor de weg van filosofie klassiekers naar het grote publiek…. Maar, moet zeggen dat het uitstellen van Adorno, Levinas en Deleuze en het buitengewoon wazige antwoord dat ik ondanks kreeg op een vraag aangaande de Descartes bibliotheek, mij ook lichtelijk sceptisch maakt. En hun uitgaven zijn zo mooi. Ik keek zo uit naar Adorno en Hegel’s Fenomenologie in 2013. Of eigenlijk, nog steeds.

