De Book Saver van Ion: is het wat? Hier lees je mijn bevindingen.

(Zie onderaan voor een update!)

Eind augustus maakte de firma Ion bekend dat hun Book Saver eindelijk het daglicht zou zien. De Book Saver is een soort scanner waarmee je hele boeken in kun scannen zodat je ze vervolgens tot bijvoorbeeld e-books kunt omzetten. Voor boekenliefhebbers zoals ikzelf lijkt dit apparaat dus een must-have, temeer omdat het voor bijvoorbeeld colleges heel handig is om teksten in te scannen en op Blackboard voor studenten beschikbaar te stellen.

Het apparaat was al in begin 2011 aangekondigd, daarna werd eerst afgezien van productie, uiteindelijk besloot Ion om toch het apparaat in productie te nemen, en eind augustus 2012 kwam het apparaat dan toch eindelijk op de markt. Toen het bericht dat de Book Saver zou verschijnen kwam, heb ik op de gok een exemplaar besteld à 149 euro. Niet goedkoop, maar ik dacht dat dit de aankoop wel waard zou zijn. Tot nu toe is niets minder waar gebleken. Een bespreking mét foto’s en scans…

Toen ik de Book Saver uitpakte en in elkaar had gezet – wat niet al teveel moeite is, moet ik toegeven – was ik behoorlijk teleurgesteld. Het voelt allemaal wat goedkoop en gadget-achtig aan, en vooral niet al te stevig. De 149 euro zit overduidelijk niet in de materiaalkosten. En ook niet in wat erbij geleverd wordt, want dat is niets: geen OCR-software, geen SD-kaartje, zelfs geen batterijen.

In feite zet je een tent op, je schroeft vier metalen pootjes vast, en drappeert daar een soort doek overheen die bedoeld is om het licht te spreiden zodat de pagina’s van het boek zo gunstig mogelijk belicht worden. De tent heeft een geknikte glazen bodem die je in feite op het boek drukt zodat het plat komt te liggen. Het boek leg je opengeklapt op een geknikte plastic plaat. Het plaatje van de Ion website (zie bovenaan dit blog) is een goede impressie van hoe het geheel eruit ziet. Zo ziet het er bij mij op de studeerkamer uit:

En hieronder zie je de achterkant, waar je ziet dat ik de scanner met een (bijgeleverde) USB-kabel aan mijn pc heb vastgemaakt. Dit zorgt voor stroom (anders ben je aangewezen op 4 AAA-batterijen die volgens de documentatie hooguit 50 scans meegaan) en bovendien kun je de foto’s van het SD-kaartje (dat je zelf moet aanschaffen) naar je computer sluizen:

Je scant boeken door een boek opengeklapt op de geknikte plastic plaat te leggen, vervolgens de tent-constructie eroverheen te zetten, even door het luikje in het tentdoek te gluren of het boek goed ligt, en dan op de scan-knop bovenop te drukken. Er klinkt een piepje, twee geluiden als van de sluiter van een foto-toestel, nog een piepje, en dan kun je de tent-constructie optillen om de pagina om te slaan. Volgens de Ion-website kun je zo 200 pagina’s in minder dan 15 minuten scannen. Leuke verkooppraatjes, maar in de praktijk ondoenlijk.

Het apparaat ziet er niet alleen niet heel aantrekkelijk uit, maar het is ook nog eens een sta-in-de-weg, aangezien je het eenmaal gemonteerd zo moet laten. Je kunt het apparaat niet opvouwen of inklappen.

Toch moet ik toegeven dat me de stevigheid nog meeviel. De tentconstructie is licht, en dat is een voordeel, aangezien je deze constructie steeds moet optillen om een pagina om te slaan. Je kunt niettemin toch nog enige druk uitoefenen op een boek zodat het plat blijft liggen. De constructie werkt aardig, zo moet ik toegeven. Ik vraag mij alleen wel af hoelang het plastic goed blijft. De Book Saver is gemaakt van hard plastic dat onder invloed van zonlicht snel verkleurt en dat in een paar jaar tijd brozer wordt. Met name als je het apparaat op een zonlichtrijkje plek laat staan, vermoed ik dat de houdbaarheidsdatum van de Book Saver beperkt is.

Hoe is nu het resultaat? Het kastje bovenin herbergt in feite twee fotocamera’s van (volgens de documentatie) 5 megapixel ieder. Als je de scanknop indrukt, wordt van iedere pagina een foto genomen. Maar wat is daarvan de kwaliteit. Bij mij ronduit beroerd. Om dit te laten zien, heb ik hieronder een aantal scans geplaatst (de foto’s zijn verkleind, maar door erop te klikken download je het origineel).

Als je het origineel van de bovenste scan opent, kun je duidelijk zien dat de scan niet duidelijk is. Zodra je ook maar een klein beetje begint te vergroten, wordt duidelijk dat de letters niet scherp zijn. Dit is voor OCR-doeleinden (dus de foto omzetten in doorzoekbare tekst) funest. Het is dus duidelijk dat de gebruikte lenzen van de Book Saver van beroerde kwaliteit zijn. Als je de foto met (niet bijgeleverde) OCR-software gaat proberen om te zetten naar doorzoekbare tekst, zul je de hele tekst moeten controleren op fouten – wat dus neerkomt op de complete tekst lezen, wat onzinnig is.

Bij de onderste foto is duidelijk dat het rechterdeel van de linkerpagina wordt afgesneden; de pagina wordt daardoor onbruikbaar. Ik kan dit niet goed krijgen, blijkbaar is de camera die de linkerpagina fotografeert niet goed uitgelijnd. Bovendien is ook die tekst niet scherp. Nu zou je kunnen zeggen: dan heb je dus de glasplaat niet goed op het boek liggen. Echter, de volgende foto is door het luikje genomen:

Het is op die foto duidelijk te zien dat de glasplaat goed ligt, precies op het midden van de scheiding. Ik geef toe dat de marges van dit boek niet al te groot zijn, maar daar moet de Book Saver toch ruimschoots rekening mee houden.

De derde scan is volledig bewogen. Het is mij een raadsel hoe dit komt. Als de scans klaar zijn, geeft de Book Saver een piepje ten teken dat je de pagina kunt omslaan. Maar mij is nu duidelijk geworden dat de Book Saver soms een foto neemt na het piepje. Het piepje is het teken dat de glasplaat kan worden opgetild, en als de Book Saver dan nog een foto neemt, is het resultaat een bewogen foto. Ik heb hier al verschillende van. Het vervelende is, hier kom je dus pas achter als je klaar bent met scannen! Je moet dan dus teruggaan naar de foutief gescande pagina om die alsnog te scannen. Heel irritant, zo wordt het scannen van een boek een heel onbetrouwbaar proces.

De drie scans die ik hierboven heb laten zien, zijn niet uitzonderlijk, maar zijn de standaard die mijn exemplaar van de Book Saver produceert. Voor mij is de Book Saver daarmee een volstrekt onbruikbaar instrument geworden, het is een miskoop geweest. Ik kan beter scans maken met mijn telefoon, die van een stuk betere kwaliteit zijn dan die van de Book Saver.

De Book Saver lijkt een gat in de markt te zijn. Ik heb mij er al langer over verbaasd dat met de opkomst van de e-readers er geen enkele firma is die het waagt een deugdelijke boekenscanner te ontwikkelen. De Book Saver lijkt dus veelbelovend, maar maakt duidelijk niet waar wat hij belooft. Ik zal me maar weer wenden tot mijn flatbed-scanner of de scan-app van mijn smartphone.

Het probleem is dat ik de Book Saver niet kan retourneren, omdat de 14 dagen bedenktijd ondertussen verlopen zijn. Ik zal dus moeten hopen op de welwillendheid van de firma Ion. Ondertussen heb ik Ion op de hoogte gesteld van mijn bevindingen, en wacht ik nog op een reactie.

Mochten er andere Book Saver-kopers zijn die vergelijkbare of juist tegengestelde (dus positieve) reacties hebben, dan hoor ik het graag!

En als ik van Ion hoor, zal ik dat uiteraard in de vorm van updates laten weten…

Lees meer over de Book Saver op de website van Ion: http://www.iononline.nl/products/book-saver.html.


UPDATE, 18 september: Ondertussen heb ik bericht van Ion zelf ontvangen. Vorige week heb ik gebeld met Ion, waarna ze beloofden mijn klacht zo snel mogelijk te behandelen. Een paar uur later kreeg ik een mailtje van de directeur van Ion, Konrad van den Bosch, die me verzocht hem op zijn mobiel te bellen.

Tijdens het zeer vriendelijke gesprek dat we vervolgens hadden gaf Van den Bosch toe dat er problemen zijn met de Book Scanner (gezien zijn bewoordingen had ik de indruk dat er véél problemen zijn met het apparaat, maar hijzelf stelde dat er ook heel veel tevreden klanten waren). Hij gaf toe dat de lenzen niet al te goed waren; dat het fixed focus systeem niet helemaal goed werkte; dat bij het proefexemplaar een flits was ingebouwd, die er om onbekende redenen in de uiteindelijke versie was uitgehaald; en dat hij graag wilde dat mensen zelf verder aan het apparaat gingen sleutelen om het te verbeteren om vervolgens op basis van die verbeteringen suggesties aan Ion te doen (die dan weer naar de Amerikaanse producent verstuurd zouden worden).

Uiteindelijk heeft hij me aangeboden om mijn geld terug te storten, ik mag het apparaat houden en eraan sleutelen. Dit is een oplossing waarmee ik goed mee kan leven. (Let wel: ik wacht het allemaal nog af, ik heb het geld nog niet op mijn rekening teruggestort gekregen.)

Ondertussen zijn er op internet meer berichten te vinden over de gebrekkige Book Saver, zoals hier:

http://ictoblog.nl/2012/09/18/ion-book-saver-soms-is-het-vervelend-om-on-gelijk-te-hebben

En hier (in het Engels, ook met scans die aangeven hoe slecht de kwaliteit is):

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=164077&page=3.

Het is en blijft heel jammer dat het apparaat niet of slecht functioneert, want het concept lijkt me heel goed. Misschien moet ik de scanmethode maar eens toepassen die op de volgende website stap voor stap wordt gedemonstreerd:

http://www.instructables.com/id/Bargain-Price-Book-Scanner-From-A-Cardboard-Box/.


UPDATE, 7 oktober: Ondertussen heb ik het geld van Ion teruggestort gekregen op mijn rekening, zoals door Ion was beloofd. Over de service kan ik dus echt niet klagen.

, , , ,

  1. #1 door Jan Riemersma op 10 september 2012 - 10:54

    Boek uit de band snijden (geen probleem met al die gelijmde boekblokken die tegenwoordig voor ‘boek’ doorgaan), in de feeder van de kopieer machine leggen en klaar ben je. Wil je het boek houden, dan leer je boekbinden: voor ongeveer 1 euro per boek -zelfs minder- ben je klaar.

    Maar waarom zou je je papieren boeken willen digitaliseren? Soms nog een boek lezen is toch ook prettig? Denk eens aan alle (lees)tijd die verloren gaat met het kopieren van boeken?

    A;s je een tekort aan eboeken hebt, dan heb ik wel een voorraad voor je🙂

  2. #2 door Taede Smedes op 10 september 2012 - 11:00

    Jan,

    Ja zo kan het natuurlijk ook, maar het doet wel pijn om boeken zo hardhandig te bewerken.😉

    Het digitaliseren is voor mij van belang (1) omdat ik nog veel boeken heb die nog niet digitaal verkrijgbaar zijn, en (2) voor colleges e.d. Het probleem met veel digitale boeken is dat de paginering afwijkt, waardoor digitale boeken niet geschikt zijn voor vak- en wetenschappelijke artikelen. (Dat verandert overigens wel wat; veel boeken op de Amazon Kindle laten nu ook de fysieke paginering zien, maar dat is nog bij lang niet alle boeken het geval.)

    Ik zou dus graag boeken kunnen inscannen naar PDF en die dan vervolgens met een OCR-programma doorzoekbaar kunnen maken. De Book Saver beloofde dat laatste, maar maakt het dus helaas niet waar.

  3. #3 door Dennus op 10 september 2012 - 13:45

    Haha wat een geweldige contraptie! Dat apparaat lijkt me inderdaad behoorlijk omslachtig. Ik denk dat Jan op de goede weg zit, snij de bladzijden uit de band, haal ze door een dubbelzijdige scanner en klaar ben je. Duurt waarschijnlijk 20 minuten om op die manier een boek te scannen. Zonder dat je zelf pagina voor pagina moet omslaan, of er bij moet blijven. Wel is je boek stuk😉. Maar dan zijn de scans tenminste net zo groot (en niet groter) als de pagina’s uit het boek, op volgorde, en super scherp (scherp genoeg voor OCR in ieder geval).

    Die scans (wat dus eigenlijk foto’s zijn) zijn wel gruwelijk onscherp inderdaad. Misschien is de afstand boek- camera niet correct? En tja, bij camera’s zeggen het aantal megapixels nog niets over de kwaliteit van de sensor of de lens…. Dus ik vrees het ergste voor de camera van die contraptie. Met een betere camera, en een automatische pagina omslaander (met een wieltje bv.) zou het concept wel kunnen werken.
    Nu is het denk ik vooral een mooie tent…😉

  4. #4 door Johan G. Smits op 27 december 2012 - 12:06

    Beste Taede, geweldig bedankt voor je ION Book Saver test. Dat bespaart mij nu de teleurstelling. Zodra het apparaat goed is zal ik het aanschaffen, want ik heb oude boeken die ik graag wil digitaliseren (zonder een boekbindcursus te hoeven volgen). Geef je mij een seintje!

  5. #5 door Mihai Martoiu Ticu op 25 februari 2013 - 11:04

    Ik wilde dat ding ook kopen, maar nu niet meer. Precies zoals jij, vond ik het concept prachtig. Sterker nog, ik wilde het ook naar de bieb meenemen.

  6. #6 door Hans Vermeulen op 26 april 2013 - 13:08

    Mijn zoon had ook deze boekscanner gekocht, mar niet gebruikt. Na overname de zaak geprobeerd, maar wat een slecht resultaten: onscherp, donker, niet egaal van belichting.
    Na kontakten met ION de scanner retour gestuurd en na wat heen en weer gemail/gebel is uiteindelijk het geld teruggestort.

  7. #7 door W.Oosterveld op 22 mei 2013 - 13:45

    Ik zou de scanner vervangen voor een klein maar goed fotocamera, wat een boek fotograferen gaat ook veel sneller dan scannen, nog even alles overdenken, en dan een tekening van maken
    en dan de onderdelen maken, in mekaar zetten en klaar is kees.

  8. #8 door mihai martoiu ticu (@martoiu) op 22 mei 2013 - 14:02

    @W.Oosterveld

    Boeken fotograferen gaat niet goed, met slechts 1 camera en zonder statief. Heb ik geprobeerd.

    De meeste boeken blijven niet open, dus je moet nog iets op het boek leggen, een soort glazen plaat. De pagina’s zijn gebogen en het beste resultaat bereik je als het boek open staat in een hoek, bijvoorbeeld van 45 graad, onder een glas. Dan moet je ook de camera op een statief plaatsen en je moet twee camera’s voor de twee pagina’s hebben. En je hebt altijd dezelfde afstand tussen de camera en het boek als het boek onder een glas ligt. Dus uiteindelijk kom je nog steeds bij een scanner van de type ION uit.

  9. #9 door W.Oosterveld op 22 mei 2013 - 22:21

    ik zou dus net zo maken als het originele, 2 platen hout van 45gr. aan elkaar geschroeft daar onder aan vast gelijmd 2 glasplaten, daar boven een camera in 45gr. op het linker blad wijzend, als je die heb gefotografeerd, kantel je de camera naar de rechter bladzijde en neemt een foto, zo ongeveer moed het er uit zien, erg simpel maar zeker doeltrffend.
    Aleen het model gebruiken NIET de scanner,in plaats van scanner plaats je een camera, gericht op het linker blad (foto maken) en de camera kantelen zo dat je hem gericht krijt op het rechter blad.

  10. #10 door Theo de Klerk op 11 augustus 2013 - 11:49

    Zelf gebruik ik, ook na BookSaver teleurstelling, al een jaar de Plustek Optibook A300 – een A3 formaat scanner met glasplaat tot op de rabd waardoor een pagina plat en bijna geheel kan worden gescand (ca 3-4 mm van de binnenrand gaat verloren). Er is ook een A 4 versie voor zo’n 300 euro, veel goedkoper dan A3, maar de grotere maat is handig voor grotere of vierkante boeken die net buiten A4 vallen. Het wordt geleverd met eigen sw waarmee je in kleur, grijs of zw kunt scannen (en page crop) en pagina’s kunt combineren tot pdf of losse jpg bestanden. Je hebt aparte ocr sw nodig – ik gebruik Abbyy Finereader V11 en ook van daaruit kun je rechtstreeks een boek scannen. Beide programma’s kyn je ook op de automaat zetten waardoor met vast interval een nieuwe pagina wordt gescand. Scankwaliteit prima, een gemiddeld boek van 150 pag kost me minder dan een uur scannen, ocr- en en opslaan.

  11. #11 door Theo de Klerk op 13 augustus 2013 - 09:53

    De scanner heet Optikbook (met “k”) en diverse instructiefilmpjes zijn op YouTube te vinden voor de A4 en A3 versie van de scanner. Een A3 scan(in kleur) duurt ook maar 3 seconden.
    Voor “uit de band gesneden” lelijke vergeelde paperbacks heb ik de ScanSnap S1500 van Fujitsu.gebruikt, Tot ca 30-40 vel (dubbelzijdig) per minuut en met bijgeleverde Abbyy Finereader OEM en volle versie van Acrobat 8 ook een prima middel om meters boekenplank vrij te maken. Resultaten in pdf of jpg bestanden. Enig nadeel: een aantal exemplaren geeft soms dunne blauwe/gele strepen over een kleurenbeeld(niet bij grijs of z/w), ondanks compleet schone scanvensters. Voor mooie foto’s dus minder geschikt. Andere exemplaren blijken dit euvel niet te hebben.

  12. #12 door Trouwe Lezeres op 8 september 2013 - 21:33

  1. ION Book Saver – soms is het vervelend om (on-)gelijk te hebben » ICT & Onderwijs BLOG
