Na een bewogen jaar neem ik afscheid

De wereld vergaat vandaag niet. Toch verandert er na vandaag wel iets. Vandaag is namelijk de laatste werkdag. Volgende week is de faculteit gesloten, en als in januari de faculteit Filosofie, Theologie en Religiestudies van de Radboud Universiteit haar deuren weer openen, zal ik daar niet meer werkzaam zijn.

Een terugblik op een bewogen jaar…

Einde Heyendaalprogramma (2011)

Ik heb een bewogen anderhalf jaar achter de rug. Vorig jaar besloot onze decaan in zijn grenzeloze wijsheid, nadat het College van Bestuur besloten had de tijdelijke middelen van het Heyendaal Programma niet te continueren, dat dan de stekker maar beter helemaal uit het hele Heyendaalprogramma kon. Daarmee werden de mensen die in het Heyendaalprogramma hadden gewerkt thuisloos, want ze moesten nu elders in programma’s binnen de faculteit worden ondergebracht.

Ik had met een collega een lijvige midterm-evaluatie geschreven, een boekwerk van ruim 100 pagina’s waarin we lieten zien wat het Heyendaalprogramma in de zes voorafgaande jaren had bereikt. Anderhalve maand waren we ermee bezig geweest. Twee weken voordat het rapport officieel zou worden besproken in het faculteitsbestuur, werd de stekker uit het Heyendaalprogramma getrokken. Het rapport is bij mijn weten nooit besproken. Het kon direct in de versnipperaar.

Een NWO-aanvraag (oktober 2011)

In de periode daarna ben ik in een diep gat gevallen en ben heel dicht bij een burn-out geweest. De projecten waarop ik sinds 2009 had gewerkt, waren ineens in lucht opgegaan. Ik krabbelde er weer uit toen ik na het seminar aan Calvin College onder leiding van Justin Barrett (in juli 2011) hoop kreeg op een NWO-aanvraag. In oktober 2011 diende ik na een paar maanden noeste arbeid mijn VIDI-aanvraag in.  Het was een projectvoorstel waarin ik de impact van de cognitive science of religion (CSR) op godsdienstfilosofische kwesties wilde bestuderen. Atheïsten concluderen namelijk op basis van de CSR dat geloof in God irrationeel is, en theïsten precies het tegenovergestelde. Ik wilde onderzoeken hoe zowel atheïsten als theïsten tot hun conclusies kwamen, door te onderzoeken wat de CSR nu precies zegt over religieus geloof en wat de implicaties daarvan zijn.

Ik had niet veel hoop op succes. Maar toen in februari de externe referentenrapportages binnenkwamen, leek alles ineens helemaal anders te worden. Vier anonieme externe referenten beoordeelden het project met a/a+, a+, a+ en nog eens a+. Ik vernam dat mijn voorstel de hoogste externe referentenbeoordelingen had gekregen van alle VIDI-aanvragen die door de Radboud Universiteit waren ingediend. Iedereen ging er vanuit dat het project er wel zou komen.

Bittere teleurstelling (juni 2012)

Maar in juni van dit jaar vernam ik tot mijn verbijstering dat het project definitief niet gefinancierd zou worden. De NWO-commissie Geesteswetenschappen vond het project weliswaar subsidiabel, maar vanwege de beperkte financiële middelen kon het niet gefinancierd worden.

Om een lang verhaal kort te maken: het was mij duidelijk dat de commissie niet begrepen had waar mijn project om draaide, en al na de eerste vergadering na het binnenkomen van de externe referentenrapporten mijn project op plaats 12 gezet had, omdat ze nog vragen bij de methode hadden (die de externe referenten juist bejubeld hadden). Die vragen waren tijdens het gesprek al naar voren gekomen, en uit dat gesprek was mij gebleken dat de commissie geen enkel benul had van wat ik wilde gaan doen (één van de commissieleden meende zelfs dat ik mensen in een scanner wilde leggen om op zoek te gaan naar het God-lobje). In de eindrapportage werd niet terugverwezen naar het oordeel van de externe referenten, en dat vond ik opmerkelijk.

Opnieuw viel ik in een gat. In de weken daarna ben ik – achteraf bekeken – opnieuw dichtbij een burn-out geweest. Factoren die daarbij ook nog eens meespeelden waren een aantal tragische sterfgevallen in de familie- en kennissenkring.

Bezwaar (oktober 2012)

Er restte mij uiteindelijk niets anders dan bezwaar aan te tekenen tegen de NWO-beslissing. In oktober 2012 was de zitting, anderhalve week nadat ons eenjarige zoontje met een levensbedreigende aandoening in het ziekenhuis werd opgenomen. Eind november volgde de uitslag van de bezwaarprocedure: mijn bezwaar werd ongegrond verklaard.

Volgens de bezwarencommissie is een NWO-commissie niet gebonden aan het oordeel van de externe referenten. In mijn woorden: ze kunnen ermee doen wat ze willen. Vindt een NWO-commissie een projectvoorstel aantrekkelijk, dan kunnen ze de referentenrapporten gebruiken om hun oordeel te onderstrepen. Vindt de commissie een project niets, dan kunnen ze de referentenrapporten (a) gebruiken om de daarin geformuleerde kritiek te gebruiken om het project af te schieten, maar (b) er geen kritiek geformuleerd was (zoals in mijn geval), kunnen ze de rapporten ook klakkeloos naast zich neerleggen en hun eigen weg volgen. De externe beoordelingen zijn hooguit een advies, meer niet.

Uit het dossier dat ik voorafgaand aan de zitting kreeg toegestuurd, bleek dat al tijdens de eerste vergadering in februari (nadat de referentenrapporten binnen waren gekomen) mijn projectvoorstel direct op een kansloze twaalfde plek was gezet (er konden hooguit zes voorstellen toegekend worden), en dat een aantal projecten die minder referentenrapporten hadden (sommigen hadden slechts twee of drie) en bovendien minder goede “cijfers” hadden (“a” of zelfs “b”) hoger dan mijn project op de prioriteringslijst waren geplaatst. In de woorden van een hoogleraar die in een VICI-commissie had gezeten en die mijn hele procedure op de voet heeft gevolgd: “dit is totale willekeur”.

En de toekomst? (december 2012)

Feit is daarmee wel dat op 1 januari 2013 mijn contract aan de RU is afloopt. De WW-uitkering is al aangevraagd.

Er gloort wellicht nog wat hoop. In juli 2012 ben ik voor de tweede maal naar Calvin College geweest. Ik heb daar verslag gedaan van de NWO-procedure. Justin Barrett was verbijsterd, hij was zeer onder de indruk van het project. In november kreeg ik plotseling van de Templeton World Charity Foundation (de Europese tak van de Templeton Foundation) een verzoek. Ze hadden via Justin Barrett mijn NWO-voorstel en de (Engelstalige) externe referentenrapporten ontvangen, waren ervan onder de indruk, en wilden graag dat ik het onderzoeksvoorstel zou herschrijven om dit bij de TWCF te gaan indienen.

In de afgelopen weken heb ik met een tweetal collega’s en een heleboel netwerkcontacten heel hard gewerkt om het projectvoorstel te herschrijven volgens de ingewikkelde richtlijnen van de TWCF. Gisteren is het project ingediend. Nu is het afwachten. In juni weet ik of het project het groene licht krijgt of niet. Dit is een klein lichtpuntje.

Hoe dan ook, vanaf januari werk ik niet meer bij de Radboud Universiteit. Gisteravond heb ik tijdens een diner met onze onderzoeksgroep afscheid genomen. Perspectief op werk aan een andere Nederlandse universiteit is er op dit moment niet, aangezien overal wordt bezuinigd. Ik kan dus zelfs niet zeggen of ik ooit nog weer aan een universiteit werkzaam zal zijn.

Dit is hoe de situatie op dit moment is.

Het einde van de wereld is het allemaal niet. Maar van “fijne feestdagen” kan ik op dit moment niet spreken. Ik hoop dat ik de komende tijd enigszins kan doorgaan met het bijhouden van vakliteratuur en het schrijven van artikelen en blogbijdragen. Veel, heel veel is onzeker.

Niettemin wens ik al mijn bloglezers wel heel fijne feestdagen toe, en een gelukkig 2013.

  1. #1 door paulrobertborg@kpnmail.nl op 21 december 2012 - 11:54

    Serkte en wijsheid toegewenst, en hopelijk toch een goed 2013 Bedankt voor je Blogs; als ik tijd heb, lees ik ze met belangstelling. Paul Robert Borg

    ________________________________

  2. #2 door Cor op 21 december 2012 - 12:01

    Taede, wat jammer, hopelijk is het TWCF minder willekeurig. Ik blijf je blog volgen, je hebt altijd interessante bijdragen.

  3. #3 door Eelco van Kampen op 21 december 2012 - 12:04

    Pfew, dat klinkt heftig allemaal !
    En het klinkt me ook allemaal bekend in de oren – het gaat er niet veel anders aan toe in de natuurwetenschappen. Zelf ook genoeg afwijzingen gehad …
    Ik zit ondertussen aan de beoordelende kant, en enige willekeur zie ik altijd wel om me heen. Dat is inherent aan het systeem, en aan het mensenwerk wat erbij komt kijken.

    Toch komen de echt goede altijd wel bovendrijven, hoe dan ook, en waar dan ook (als je bereid bent te verhuizen, natuurlijk). Dus …. doorgaan !

  4. #4 door Ignace de Haes op 21 december 2012 - 12:10

    Beste Taede

    Ik zal je missen, maar blijf je volg

  5. #5 door Jurgen op 21 december 2012 - 12:22

    Veel tegenslag dus op het werk. Ontmoedigend. Maar vooral alles om dat werk heen, de tegenslagen daar, moeten hun impact gehad hebben. 2013 wordt dus sowieso een heel bijzonder jaar, misschien wel vol openbarigen. Heel veel succes.

  6. #6 door nand braam op 21 december 2012 - 15:18

    @ Taede

    Heftig verhaal. Sterkte de komende tijd. Laat 2013 toch nog een goed jaar voor jou en de jouwen worden. Ik hoop dat je toch nog af en toe een blogbericht maakt. Geloof en wetenschap bekeken vanuit een moderne theologische visie. Daar is behoefte aan.

  7. #7 door Mieke Roth op 22 december 2012 - 10:51

    sterkte

  8. #8 door mcb op 22 december 2012 - 11:11

    Heftig om te lezen. Veel sterkte gewenst en hopelijk lukt het om op een andere plaats aan de slag te komen.

  9. #9 door A. Atsou-Pier op 22 december 2012 - 16:57

    Het lijkt me een heel interessant project. En de tijden zullen toch wel eens een keer beter worden ?
    In ieder geval heel veel sterkte en geluk gewenst.

  10. #10 door Rosa op 24 december 2012 - 11:29

    Ik heb de afgelopen paar jaar met veel interesse je blog gevolgd. Wat ontzettend vervelend om dit nu te horen. Ik hoop dat 2013 meer geluk in de academische wereld brengt, je hebt er hard genoeg voor gewerkt zo te horen. Veel sterkte de komende tijd!

  11. #11 door Steven op 24 december 2012 - 14:20

    Sterkte Taede, ik denk dat je bij Tt een goede kans maakt. Ik hoop dat je voldoende motivatie vindt om dit blog bij te houden. Daarmee doe je heel belangrijk werk!

  12. #12 door joos van vugt op 25 december 2012 - 09:04

    hoi taede, sterkte met alle tegenslagen. laat je t leven niet bederven door de academische slangenkuil! joos

