Dagblad Trouw rectificeert Philipse-uitspraken

Onlangs reageerde ik op uitspraken van Herman Philipse, zoals die opgetekend waren door het dagblad Trouw (https://tasmedes.wordpress.com/2013/03/15/herman-philipse-ziet-ruimte-voor-een-god-van-de-gaten-en-voor-intelligent-design/). Het was ook een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Vandaag staat er dan ook een rectificatie in Trouw met de volgende tekst:

Een van die reacties werd opgetekend uit de mond van hoogleraar filosofie Herman Philipse. Dat had niet mogen gebeuren. Prof. Philipse had duidelijk aangegeven alleen te kunnen instemmen met een achtergrondgesprek. Citaten uit dat gesprek zouden alleen met zijn toestemming gebruikt mogen worden. De redactie heeft verzuimd die toestemming te vragen. Waarvoor onze excuses. In het artikel werd prof. Philipse bovendien verbonden aan de verkeerde universiteit; hij is hoogleraar in Utrecht, niet in Leiden.

Ook Cees Dekker was uitgesproken negatief over het Trouw-artikel. Blijft onduidelijk of Philipse nu gezegd heeft wat de correspondent heeft opgeschreven. Er staat namelijk niet dat Philipse onjuist geciteerd is, maar dat er toestemming gevraagd had moeten worden om citaten uit het gesprek te mogen gebruiken. Hoe dan ook, het artikel is blijkbaar onbetrouwbaar. Een behoorlijk amateuristische gang van zaken voor één van de grootste kranten van Nederland.

, , ,

%d bloggers op de volgende wijze: