Wondere Wereld–wie kent het nog?

Oké, ik geef meteen toe: wie het programma Wondere Wereld of de naam “Chriet Titulaer” nog iets zegt, die zal naar huidige maatstaven als tamelijk bejaard worden beschouwd. Het is televisie uit de jaren ‘80. Ik kwam bij toeval vanochtend onderstaande video tegen. Daarin krijg je een revolutionaire chip in Lego-sets te zien (met lichtjes en het geluid van toeterende bellen, aldus het commentaar), “hoogstandjes van techniek” bij Siemens in München, en een review van MSX-cassettes, waaronder een administratieprogramma dat aantoont “dat je ook serieuze dingen kunt doen met de computer”.

10 minuten heerlijk nostalgische tv, met de legendarische Chriet Titulaer, de muziek van Vangelis (begintune: Dervish D, overgangsgeluid: Spiral; beide nummers staan op het album Spiral), en – opvallend! – een presentatrice, “Ember” of “Amber” geheten. Opvallend, want het programma Wondere Wereld werd toch gezien als een typisch mannenprogramma.

Wondere Wereld, met Chriet Titulaer en muziek van Vangelis

Ik koester warme herinneringen aan Wondere Wereld. Ik heb namelijk via dit programma de muziek van Vangelis leren kennen. Anderen zullen Vangelis’ muziek wellicht eerder associëren met Carl Sagan’s Cosmos, waarvoor Vangelis ook de muziek componeerde.

, , , ,

  1. #1 door Eelco van Kampen op 22 maart 2013 - 09:15

    Oei, dan ben ik blijkbaar al bejaard … 🙂

    Dank voor de tip – ik ga er dit weekend eens voor zitten, en zwelgen in nostalgie.

  2. #2 door Taede Smedes op 22 maart 2013 - 09:17

    Welkom bij de bejaardendclub, Eelco! Binnenkort maar eens een bingo-avondje organiseren, lijkt me zo. 😛

  3. #3 door Eelco van Kampen op 22 maart 2013 - 09:37

    Hum hum, bingo ? Zo oud nu ook weer niet.

    Ik heb nog een jaren-80 synthesizer staan (de Yamaha DX11), voor dat echte FM geluid uit die tijd … ook al stuurt die nu vooral een Moog aan …

  4. #4 door Pepijn van Erp (@pjvanerp) op 22 maart 2013 - 09:41

    Mooi programma! Die presentatrice is Amber Engels. Zij deed ook het programma TROS Computer Club, zie http://theatervanhetsentiment.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/09-01-2012/fragmenten/amber_engels_over_het_tv-programma_tros_computer_club_uit_1985 en blijkbaar als studentenbijbaantje!

  5. #5 door Taede Smedes op 22 maart 2013 - 09:41

    Eelco, bewaren die synth! En heb jij een echte moog??

    Heb je gezien dat ikzelf ook electronische-muziek componeer? Zie hier: http://tasmedes.nl/my-music-2/.

  6. #6 door Eelco van Kampen op 22 maart 2013 - 09:57

    Ah, kijk eens aan, Taede – een gezamelijke interesse ! Maar jij bent er duidelijk al (veel) verder mee dan ik.

    De Moog is een echte, maar wel een “goedkope” (als dat bestaat bij Moog …) – een “Slim Phatty”, zonder toetsen dus. Maar de toetsen van de DX11 zijn erg goed (en de synthesizer zelf ook, natuurlijk), en die bewaar ik zeker.

  7. #7 door dennisme2 op 22 maart 2013 - 10:25

    Wat grappig, de MSX, die ga ik zeker kijken. Ik had het net met mijn collega nog over de Z80 processor, hoe lekker overzichtelijk die was. Het was mijn eerste eigen computer, de VG8020 van Philips. Daarna kocht ik een Atari 1040STf… Mooie tijden.

  8. #8 door Eelco van Kampen op 22 maart 2013 - 10:32

    Pfff … de MSX. Er was maar één computer in de jaren 80 die de moeite waard was (en nog steeds is), en dat is natuurlijk de BBC Micro 🙂
    Mooie processor, die 6502.

  9. #9 door Dennus op 22 maart 2013 - 15:07

    Wondere Wereld is net voor mijn tijd, maar de MSX heb ik nog meegepakt, (je hebt dus objectief gezien mis Eelco 🙂 ) en zorgde voor mijn interesse in games. Die spelletjes: Pinguin Adventure, Bouken Roman, F1-Spirit… Zo leuk! De frustratie van 15 minuten wachten op je spel op bandje en vervolgens een error in beeld zien verschijnen staat me ook nog goed bij! Als 9 jarig jochie ook enorme ‘tekst adventures’ gemaakt in MSX Basic (afhankelijk van de keuzes die je maakte, ging je verhaal verschillende kanten op, en dat was ook meteen de limiet van mijn kennis, als ik sprites had kunnen maken, had ik dat gedaan, maar ik snapte het tot mijn eigen frustratie simpelweg nog niet) die ik m’n vriendjes liet spelen.
    En omdat ik van een net iets jongere generatie ben, is er wat dat betreft ook meteen een behoorlijke kloof valt me op, een groot deel van mijn (late) adolescentie is niet bepaald door TV, boeken of films zoals de generaties voor mij, maar door games. De liefde die in mijn hartje opspringt bij het horen van een titel als Chrono Trigger zullen maar weinigen hier begrijpen, jullie hebben het waarschijnlijk of gemist door net wat ouder te zijn, of doordat het vrij niche was toen. Maar ook nu nog bijna 20 jaar later, is er geen ander verhaal, game, boek of film wat ik zo’n warm hart toedraag als Chrono Trigger. Maar ik dwaal af (waar het hart vol van is)…
    Nostalgiespul is in ieder geval een ‘force to be reckoned with’ 😉
    Ook zijn games verantwoordelijk voor mijn atheïstische zienswijze om met een bruggetje op dit blog terug te komen, al op zeer jonge leeftijd (7 of 8, geen grapje) besefte ik dat je door simpelweg ‘oorzaak-gevolg’ je hele computerwerelden kon bouwen die net zo ‘echt’ waren als de onze. Onze wereld kon dus ook helemaal verklaard worden uit ‘oorzaak-gevolg’ redeneerde ik. Ik ‘geloofde’ al in sciëntisme voordat ik wist wat het was…Een wereld bouwen waar de creator nog invloed op aan het uitoefenen was waarin kwaadaardige dingen gebeurde, was in mijn jonge geest al het werk van een kwaadaardige creator, of die bestond niet, ik koos voor het laatste.

  10. #10 door DPMMusic op 22 maart 2013 - 15:19

    MSX, haha, die hebben wij ook nog gehad (een VG-8020 van Philips). Er waren ook Commodoore-64 liefhebbers, die moesten natuurlijk niets daarvan hebben. Heb ook vaak moeten horen: “Liever niks dan een MSX”. Die lui kijken nog raar op hun neus, want waar vind je het merk Commodoore nog? MS(X) daarentegen…

  11. #11 door Eelco van Kampen op 22 maart 2013 - 15:37

    Wat heb ik objectief mis, Dennus ? Dat de BBC Micro niet beter is dan welke andere computer uit de jaren 80 ? Dat is natuurlijk subjectief (maar verdedigbaar !).

    De MSX is uit 1982, de BBC micro uit 1981.

  12. #12 door Dennus op 22 maart 2013 - 15:43

    Natuurlijk is het subjectief, maar om mijn argument kracht bij te zetten vind ik dat ik wat betreft MSX ik objectief gelijk heb als ik zeg dat ie vééééél beter was. 😉

  13. #13 door fsiefken op 23 maart 2013 - 09:39

    Ja, leuk dat keek ik vroeger inderdaad ook altijd.
    Voor de wetenschappelijk georienteerden onder ons een kwisje: wie is deze bijzondere wetenschapper met wie Chriet Titulaer op de sterrenwacht Sonnenborgh in Utrecht ooit van gedachten wisselde? Zie link:
    https://plus.google.com/photos/111888294497330611124/albums/5858453798089966385?authkey=CJbPqPzz9NGKjAE

  14. #14 door Frank op 9 december 2013 - 18:46

    De hele serie wonder Wereld is nu te zien op best24.
    leuk om terug te zien!

  15. #15 door DPMMusic op 9 december 2013 - 20:08

    Ik heb laatst een aflevering gezien op Best24 en ook nog diverse filmpjes op Youtube gezien. Veel zaken (prototypen) hebben het nooit zover geschopt dat het in massaproductie werd genomen. Althans niet op die manier die op tv getoond werd. Zo reed Chriet op een fiets met daarop een computer en telefoon (en dat was me een apparaat) die aangedreven werd door een dynamo. Toen ik dat zag, lag ik onder de tafel van het lachen.

    En dan dat ‘handige apparaatje’ waarmee je op een vol parkeerterrein gemakkelijk je auto kon terugvinden. Even knopje drukken en je autolichten gaan knipperen 😉

    En dan die aflevering die gaat over de Firato (kent u dat nog, in de Rai Amsterdam?), met alle noviteiten op het gebied van audio en video. Geweldig, een heerlijk stukje nostalgie.

