Aanstaande zondag: een kerkdienst over buitenaards leven

Het is al lang geleden dat ik op mijn weblog iets heb gepost. Te lang, ik geef het toe. Maar ik moet dan ook bekennen dat het momenteel niet geweldig met me gaat…

Ruim 9 maanden zit ik nu thuis met een uitkering, helemaal buiten het academische leven. Passende vacatures aan universiteiten zijn er niet, buiten de universiteit al helemaal niet. En ondertussen zorg ik drie dagen per week voor mijn kinderen, omdat we door mijn status als werkzoekende geen kinderopvangtoeslag meer krijgen. Het ziet er niet naar uit dat de toestand op korte termijn verandert, en dus heb ik afgelopen week al mijn tijdschriftabonnementen opgezegd. Binnenkort zal ik zelfs mijn lidmaatschap van verenigingen (zoals ESSSAT, waar ik al sinds mijn studententijd lid van ben) moeten annuleren. Ik merk dat mijn wereldje nu snel kleiner aan het worden is. En dat is niet leuk.

Niettemin heb ik me voorgenomen om weer wat meer voor mijn weblog te gaan schrijven. Mijn weblog heeft een tamelijk groot lezerspubliek vergaard, en ik wil dat publiek eigenlijk niet teleurstellen. Vandaar dat ik zal proberen om de komende tijd af en toe weer wat zaken te publiceren. Er liggen nog wat boeken te wachten op een bespreking, en ik wil af en toe wat gaan vertellen over een projectje waar ik momenteel mee bezig ben. Ik kan nog niet voorspellen in welk tempo mijn schrijfwerk zal verschijnen, maar ik doe mijn best om regelmatig wat te posten.

Ik kan al wel meteen een aankondiging doen. Komende zondag, 22 september 2013, zal ik om 11.00 uur voorgaan in de Grote Kerk te Drachten (het oude kerkje in het centrum). Daar wordt iedere zondag een soort bijzondere dienst georganiseerd, die weliswaar is opgezet als (protestantse) kerkdiensten, maar die vaak een wat ander karakter hebben. Zo gaan regelmatig theologen van verschillende theologische faculteiten in Nederland voor over een bepaald thema. Ik ben vorig jaar al gevraagd om deze zondag voor te gaan over een thema omtrent geloof en wetenschap, en dat ga ik doen. Ik heb besloten om er een soort thema-dienst van te maken. In het kerkblad Geandewei stond de afgelopen week dan ook de volgende beschrijving:

De thema van de dienst van 22 september a.s. is “Zijn we alleen?”

De laatste jaren verschijnen er bijna dagelijks krantenberichten waarin sterrenkundigen ontdekkingen aankondigen van nieuwe, aardeachtige planeten waarop misschien leven mogelijk is. Is het mogelijk dat de aarde niet de enige plaats in het heelal is waar leven is? Is het mogelijk dat de mens niet het enige intelligente wezen in het heelal is? Wat zijn de implicaties hiervan voor het christelijk geloof? En wat zegt de Bijbel? De dienst van 22 september zal rond deze thematiek draaien. Het is daarbij niet de bedoeling om antwoorden te geven, maar om de kerkganger uit te dagen zelf mee te denken over een kwestie die ooit tot het rijk van speculatie en science fiction behoorde, maar die morgen al realiteit kan zijn.

De voorganger is dr. Taede Smedes, een internationaal erkende expert op het gebied van de interactie tussen geloof en natuurwetenschap. Momenteel werkt hij aan een boek over o.a. de problematiek van buitenaards leven en christelijk geloof.

Het is voorlopig de laatste kerkdienst die ik doe. Uiteraard is iedereen van harte welkom…

, ,

  1. #1 door jaklok op 16 september 2013 - 16:49

    Goed je blijft posten Taede! Je hebt zat te melden en een vacature komt echt hoe beroerd het nu allemaal ook is. Sterkte in elk geval!

  2. #2 door Eelco van Kampen op 16 september 2013 - 17:05

    Jammer te horen dat het zo slecht gaat op dit moment … ik ben (als sterrenkundige) wel benieuwd naar je nieuwe boek over buitenaards leven (heel waarschijnlijk, uiteraard, wetenschappelijk gezien). Hopelijk heb je daar nog genoeg motivatie voor !

  3. #3 door Louwrens op 16 september 2013 - 23:27

    Maak je niet druk, het is gewoon een deel van de Survival of the Fittest. Zolang er plaats is voor Roos Vonk in Nijmegen, komt er voor jouw ook nog wel een podium waarop je je wanen over Evolutie en buitenaards leven kan spuien.

  4. #4 door nand braam op 17 september 2013 - 08:22

    @ Taede

    Ik woon te ver van Drachten om te komen, anders zou ik het zeker doen. We kijken uit naar je nieuwe blogbijdragen. Zo verhinder je ook dat je wereld te klein wordt. Heeft het College van Bestuur van de Radboud Universiteit nog gereageerd op je open brief van 19 juni j.l?

    P.S Ik neem aan dat je de ongepaste en hardvochtige opmerkingen van Louwrens gemakkelijk van je af kunt laten glijden. Je bent waarschijnlijk nog wel erger gewend.

  5. #5 door Kees Tinga op 17 september 2013 - 12:07

    Teleurstellend nieuws voor mij dat je werkloos thuis zit.Ik hoop oprecht dat er voor een nieuwsgierige en communicatieve wetenschapper als TS snel weer werk zal zijn.

  6. #6 door A. Atsou-Pier op 18 september 2013 - 11:29

    @ Taede Smedes

    On the bright side, u bent nog een (heel ?) eind onder de vijftig, dus als de economie straks ondanks het regeringsbeleid weer wat aantrekt trekt de rest ook aan, en dan vindt u vast wel weer iets wat u past.

    Ik hoop alleen dat u in Drachten Coen Vermeeren niet gaat opvoeren als deskundige …

  7. #7 door Lucas Blijdschap op 19 september 2013 - 10:52

    Taede, zou het kunnen dat je publicaties over ufo’s enzo je positie op de arbeidsmarkt hebben verzwakt en je naam als wetenschapper hebben aangetast? Het lijkt me niet ondenkbaar, maar je zal daar wel over nagedacht hebben. In dat geval heb je A gezegd en moet je nu dus richting B; met goede moed. Maar dat betekent mogelijk wel dat je moet wisselen van spoor. Een gebedje helpt.

  8. #8 door Taede Smedes op 19 september 2013 - 13:57

    Lucas,

    Ik geloof daar niets van. Het probleem is dat de universiteiten door bezuinigingen en/of tekorten helemaal op slot zitten, dat er geen doorstroming is en dat eventueel vrije posities vaak worden ingevuld door “vriendjes” die wanneer een vacature wordt geplaatst er al vrijwel zeker zijn dat zij de positie zullen krijgen.

    Overigens heb ik over ufo’s nog nooit officieel gepubliceerd via wetenschappelijke kanalen (op het opiniestuk in de Volkskrant en wat stukjes op mijn weblog na). Ik heb bovendien over ufo’s vrijwel niets gezegd, maar alleen over de onwetenschappelijke manier waarop mensen die het ufo-fenomeen serieus willen benaderen in sommige kringen worden bejegend. Ook heb ik het gedachtegoed van Vermeeren nergens verdedigd, maar ben ik daar zelfs uitgesproken kritisch over. Daar zit dus m.i. het probleem niet.

  9. #9 door Egbert op 19 september 2013 - 17:11

    Teade, rot voor je man, maar een poosje voor je kinderen zorgen, dat heb ik ook noodgedwongen een poos gedaan toen ze nog klein waren, heeft ook wel weer zijn charme en ach, uiteindelijk blijft niets zoals het is moet je maar denken, het kan verkeren, natuurlijk heeft het allemaal slechts met die verrekte bezuinigingen te maken, die Blijdschap begint nu trouwens ook echt wartaal uit te kramen, het tij zal uiteindelijk wel weer eens keren en goed dat je door gaat met je weblog, we kijken met belangstelling uit naar de volgende topics.

  10. #10 door Eelco van Kampen op 20 september 2013 - 09:58

    Taede, mocht je geen toegang meer hebben tot de astrobiologische literatuur (voor je nieuwe boek …), dan kan ik je daar natuurlijk mee helpen.

    Ik denk dat je gelijk hebt wat je analyse van je eigen werkeloosheid betreft: de boel zit vrijwel overal op slot. Wij hebben al drie jaar niemand meer aangenomen: alle vacatures worden intern bezet – geen nieuwe mensen van buitenaf.

  11. #11 door Bert Morrien (@bertmorrien) op 21 september 2013 - 21:00

    Taede,
    Misschien kan ik je helpen met e-boeken.

  12. #12 door thinkerandtinker op 27 september 2013 - 19:17

    Misschien een omscholing? Ik ben er zelf ook mee bezig. Ik heb overigens het geluk dat ik slechts een beetje omgeschoold moet worden.

  13. #13 door Christen op 9 november 2013 - 10:25

    Taede Smedes,

    U werkt aan een boek over de problematiek van buitenaards leven en christelijk geloof. Kunt u al iets zeggen over wanneer dat boek uit gaat komen? Kan ik op een of andere manier op de hoogte worden gehouden?

  1. Kerkdienst over buitenaards leven | vangodenenmensen
