Film over Noach in première (NPO Spirit)

Een film die me interessant lijkt vanuit literair oogpunt – om te kijken wat de makers met het verhaal hebben gedaan – is de nieuwe film met Russell Crowe, Noah

Gisteravond ging in New York de film Noah in première. Noah vertelt het Bijbelverhaal van de ark van Noach. Het is een gemoderniseerde versie van het verhaal, waarbij Noach zijn familie moet beschermen tegen een aankomende vloedgolf. De film kreeg voor de première al veel kritiek en werd vooral door verschillende moslimlanden in de ban gedaan. Noach is namelijk niet alleen een bijbels figuur, maar voor moslims ook een profeet. En volgens de islam is het afbeelden van profeten verboden.

Russell Crowe die Noach speelt wist dat de film religieuze spanningen met zich mee zou brengen. Crowe ziet de film juist als een kunstwerk dat aanzet tot nadenken en gesprekken over het geloof.

Interessant is dat de film nogal controversieel blijkt te zijn. De film is tot nu toe verboden in Indonesië, Qatar, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten. Ook in Amerika kreeg de film al de nodige kritiek. Critici vinden de duistere invalshoek op het oude verhaal niet gepast. Gelukkig zijn er ook positieve geluiden. In Mexico is de film een groot succes. Noah is vanaf 10 april te bewonderen in Nederland.

NPO Spirit heeft een item over de film, dat is hier te bekijken: http://www.spirit24.nl/#!player/info/program:39289169/group:37200368.

, , , , ,

  1. #1 door Dennus op 28 maart 2014 - 23:25

    Ik heb even de trailer bekeken:

    Ennuh, goed bezig Hollywood, weer zo over the top dat het lachwekkend wordt ben ik bang, ‘kunstwerk’ lijkt me wat overdreven.
    Maar in de categorie films die me interessant lijken, Hayao Myazaki vertoont zijn nieuwste (en laatste helaas…) op het Imagine film festival, als er een regisseur is waar ik enorm veel respect voor heb… Mijn kaartje is al geboekt in ieder geval, en ik kijk er behoorlijk naar uit! 😀

