Kinderwijsheid (column)

We zitten met zijn vieren als gezin aan de keukentafel. We lunchen. Vanochtend zijn Jolanda met Melvin (3) en Leonie (7, bijna 8) naar de intocht van Sinterklaas bij ons in de wijk geweest. Melvin en Leonie zijn versierd als pietjes. Dat wil zeggen: Leonie heeft een heus pietenpak aan, Melvin alleen de baret. Ze praten nog volop over hun ontmoeting met de Sint en zijn pieten…

“Ik ben ook een echte piet”, zegt Melvin. Hij pakt even de veer op zijn baret vast.

“Dat mag zo zijn, maar dan moet je toch heus even dooreten”, zeg ik, wijzend op zijn half opgegeten croissant met speculoospasta. “Anders word je nooit een grote piet.”

“En dan word ik ook geminkt, net als een echte piet”, zegt hij, schijnbaar zonder acht te slaan op mijn woorden. “Dan word ik helemaal bruin, met mink.”

Hij bedoelt natuurlijk schminken. Hij weet dus al precies hoe het werkt, constateer ik glimlachend. En plotseling dringt het tot mij door. Melvin wéét als driejarige al lang dat zwarte pieten niet van nature zwart zijn. Ze zijn niet zoals de donkere kindjes in zijn groepje op de peuterspeelzaal. Zwarte pieten zijn geschminkt!

Een anekdote, ik weet het. Maar opnieuw word ik geconfronteerd met de rijke kinderwijsheid, en het domme verstand dat volwassenen zo vaak verblindt. Ik zie nog de volwassen sneuneuzen die gisteren in Gouda het kinderfeest verstierden, met hun verbeten gezichten en hun t-shirts waarop het sinterklaasfeest racistisch wordt genoemd. Hoeveel kinderzielen hebben ze beschadigd met hun optreden dat toch tamelijk gewelddadig eindigde? Omdat zij niet dat verschil zien, dat een kind van 3 wel ziet?

“Pijnlijk dat een hele natie zich verliest in hysterie over een kinderfeest. Wij zijn redelijke mensen in een land dat gek is geworden”, schrijft Bas Heijne in een column. Het is onverdraaglijk, maar waar.

, ,

  1. #1 door Dennus op 22 november 2014 - 09:44

    Dat pietengedoe is een kleine (domme) minderheid die het racisme noemt. Ze kunnen alleen erg hard schreeuwen.

  2. #2 door Egbert op 24 november 2014 - 18:16

    Ach, ze hebben uiteindelijk de Sjors en Sjimmie reeks ook gemoderniseerd. 🙂

